Råvaror med högt fettinnehåll
Råvaror med högt fettinnehåll

Ät massor av plantfett. Du hittar det i nötter och avokado.

© iStock

Fett

Har du koll på varför och när det är viktigt att få i dig fett? Och vilka typer av råvaror som innehåller nyttigt fett? Läs mer här.

1 mars 2019 av Martin Kreutzer

Vad är fett?

Fett är en samlingsbeteckning för tre grupper av fetter som skiljer sig i sin kemiska struktur: mättat fett, enkelomättat fett och fleromättat fett. 

Här finns det undergrupper, till exempel olika typer av fleromättat fett varav en del i större mängder kan försämra din hälsa medan andra främjar den. 

Du behöver lyckligtvis inte hålla reda på de olika fettsyrorna så länge du väljer rätt råvaror. Kolla den lilla råvaruguiden om fettkällor längst ner på sidan.

Varför behöver jag fett?

Varenda cell i din kropp består av fettsyror, och flera av dem är livsviktiga för dig. 

Samtidigt ingår fettsyror bland annat i uppbyggnad av hormoner och enzymer, de hjälper till att ta upp mikroskopiska näringsämnen och stärker ditt immunförsvar.

När är fett särskilt viktigt? 

Fett gynnar upptaget av vitaminer från dina grönsaker. 

Ät därför alltid fett tillsammans med sallad, till exempel i form av en vinägrettdressing, avokado eller nötter. 

Fet fisk, nötter, avokado och oliver är bra att äta mycket av om du har inflammationer i kroppen. Nyttiga fettsyror, eventuellt kompletterade med fiskoljekapslar, kan göra stor skillnad.

Läs också: Din guide till nyttigt och onyttigt fett

Hur mycket fett behöver jag? 

Fett bör utgöra 20–35 procent av dagens totala kaloriintag.

De officiella kostråden fett, protein och kolhydrater
De officiella kostråden

En kost som innehåller 25-30 % fett om dagen, motsvarar cirka 45-80 g fett om dagen för en genomsnittskvinna

Vilka råvaror ger mig fett? 

Du hittar fett i många olika livsmedel. För din hälsa är det avgörande hur mycket fett du äter, vilka fettsyror du äter och vilka du undviker.

Läs också: Har du koll på dina matlagningsoljor?

Vem passar våra kostråd för?

Kostråden i den här artikeln tar utgångspunkt i en genomsnittskvinna som... 

  •  är 45 år. 

  • väger cirka 70 kilo. 

  • har ett stillasittande arbete. 

  • tränar på gym och/eller springer två gånger i veckan.

  • inte behöver gå ner i vikt, bara hålla vikten. 

Är du större eller mer aktiv än vår kvinna kan du behöva fler kalorier, men håll kvar fördelningen av näringsämnen. Det finns dock undantag, som: 

  • Är du gravid har du i perioder behov av fler kalorier och vissa vitaminer och mineraler. 

  • Vill du gå ner i vikt ska du dra ner på kalorierna, gärna kolhydrater i form av bröd, ris och pasta. 

  •  Har du inflammationer, artros, högt kolesterolvärde eller överbelastningsskador har du nytta av mer kål, bär, avokado, nötter och oljor. 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

Vilken är din favoritfrukt?

I FORM tipsar