Kostfibrer
Grov pasta

Vad är egentligen grov pasta och är det nyttigare än vanlig pasta?

Vad gör kostfibrer?

Se svaret från experten på iform.se

6 april 2008

Fråga

Jag undrar lite om kostfibrer. På ett ställe har jag läst att fibrer håller maten i magen längre, så att man inte blir hungrig så snabbt. På ett annat ställe stod det att fibrer medför att man tar upp mindre av maten och därför blir hungrig snabbare. Vilket är sant? Vad är egentligen grov pasta och är det nyttigare än vanlig pasta?


Svar

Om du inte överdriver ditt intag av fibrer så mättar de utan att du går upp i vikt. Kostfibrer binder vatten och får tarmarna att arbeta snabbare och bättre. Därför ska man även dricka rikligt när man äter en fiberrik kost.

De ger ingen viktökning eftersom de inte omvandlas till särskilt mycket energi (kalorier) och ändå skapar en god mättnadskänsla som håller i sig länge.

Kostfibrer kan leda till försämrad förmåga att tillgodogöra sig maten - och därmed lägre näringsupptag - och det kan ge utslag i en viktminskning därför att kroppen helt enkelt slipper några kalorier.

En vuxen person bör äta mellan 25 och 35 g kostfibrer om dagen. Det uppfyller följande exempel, som ger 30 g kostfibrer:

  • 1 stor portion havregrynsgröt, müsli el dyl
  • en banan
  • ett äpple
  • ett päron
  • två skivor rågbröd
  • en skiva grovt franskbröd
  • tre potatisar
  • två mellanstora morötter
  • en stor bukett broccoli.


Grov pasta tillverkas av grovt vetemjöl i stället för fint vetemjöl där alla skaldelar från vetekornen siktats bort. Grov pasta innehåller därför fler kostfibrer samt lite fler vitaminer och mineraler. Så om din matsmältning är lite trög och din hälsa behöver lite hjälp på vägen rekommenderar jag att du väljer den grova pastasorten.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar