10 superenkla tips för en nyttig kost

Det ska vara lätt att äta nyttigt! Därför har vi 10 råd för att äta en hälsosam kost, som är enkel och lätt att följa. Kanske följer du dem redan?

Olika nyttiga matvaror

EN NYTTIG KOST... ska vara lätt att leva efter. Därför får du här 10 enkla tips som du enkelt kan följa i en hektisk vardag

© iStock

1. Ät så naturligt som möjligt.

Generellt är produkter nyttigare ju mindre förbearbetade de är och ju färre mystiska ingredienser som döljer sig i dem.

Om du inte orkar göra allt från grunden så kolla innehållsdeklarationen så att där finns så få märkliga termer som möjligt.

2. Fokusera på fullkorn.

Kornprodukter av skalade korn är näringsfattiga, både när det gäller tarmvänliga fibrer och vitaminer och mineraler. Välj därför alltid fullkorn.

Nyckelhålet är en bra guide men titta även på innehållsdeklarationen.

3. Välj fett med omsorg.

Fel fett kan försämra din hälsa.

Välj därför fett från fet fisk, avokado, nötter, frön och kärnor samt oliv­ och rapsolja

4. Komponera en nyttig tallrik.

Ett optimalt huvudmål har en proteinkälla, nyttigt fett samt frukt eller grönsaker, som kvarg med bär och mandlar, omelett med grönsaker och smoothie eller kycklingfilé med grönkålssallad och pesto (gjord på oliv­ eller rapsolja).

5. Räkna på frukt och grönsaker.

500 gram kan vara en abstrakt siffra. Om du tvekar på om du når ditt mål så väg din mat i ett par dagar och se om du når hela vägen fram.

6. Variera intaget.

Bidraget av vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibertyper skiljer sig mycket mellan olika livsmedel.

Om du äter varierat under dagen får du en allsidig tillförsel av viktiga näringsämnen.

7. Välj kosttillskott noga.

Har du svårt att få i dig tillräckligt mycket av något, till exempel järn på grund av kraftig menstruation, B12 eftersom du är vegan eller omega­3­fett­syror eftersom du inte är så förtjust i att äta fisk, så kan du överväga ett kosttillskott som fokuserat täpper igen hålet. Multivitaminpiller är sällan optimalt.

8. Prioritera smaken.

En hälsosam kost ska inte kännas som att du försakar något.

Öva dig på att få fram goda smaker med färska örtkryddor, goda oljor och dressingar samt olika tillagningsmetoder.

9. Håll koll på kalorierna.

Alla kalorier räknas så akta dig för att gå i fällan där du äter så många nyttiga saker att du går upp i vikt.

10. Kom ihåg hela livsstilen.

Sund kost är viktigt, men motion, minskad stress och god sömn är minst lika viktigt.