Genomskuret rågbröd på en skärbräda
Fullkornsrågbröd

Rågbröd är både sunt och bra om du vill gå ner i vikt.

© iStock

Därför ska du äta rågbröd varje dag

Rågbröd stärker ditt immunförsvar. Men det mörka brödet är också bra för vikten.

30 augusti 2016

Rågbröd boostar immunförsvaret

Om du är en av alla som äter low carb, kan det vara så att du bör göra en justering. Rågbröd är nämligen riktigt bra om du vill boosta immunförsvaret. Det visar ny forskning från Århus universitet.

Blir du tjock av rågbröd?

Rågbrödets hälsofördelar slutar dock inte vid immunförsvaret. Forskning visar också att försökspersoner som äter rågbröd till frukost, äter 16 procent mindre under dagen jämfört med personer som inte äter rågbröd.

Det kan vara en av orsakerna till att stora befolkningsstudier slår fast att kvinnor som äter mycket fullkorn både väger mindre och har lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes än kvinnor som inte äter så mycket fullkornsprodukter.

Därför är rågbröd så nyttigt

Förklaringen är att rågbröd innehåller vissa ämnen som heter benzoxazinoider. Dessa ämnen får blodets immunceller att växla upp och angripa bakterier som spelar roll för utvecklingen av bland annat blodproppar och reumatism.

Samtidigt är rågbröd fullt av nyttiga fibrer, som både fyller och mättar. Fibrerna binder nämligen vatten till sig och sväller, så att maten ligger längre tid i magsäcken som sänder signaler till hjärnan om att du är behagligt mätt.

Eftersom rågbröd tar längre tid att baka och dessutom är rikt på enzymet fytas, så finns det också många mineraler i brödet som är lättare för din kropp att ta upp och utnyttja än mineraler i vitt bröd.

Välj det nyttigaste rågbrödet

Det allmänna kostrådet är att du ska äta 75 gram fullkorn om dagen. Det får du genom att t ex äta en portion havregrynsgröt och 2 skivor rågbröd.

En del rågbröd är nyttigare än andra. Om du vill äta så nyttigt som möjligt så välj:

  • Mycket fullkorn. Det vill säga ett bröd där fullkorn står högt upp på innehållsförteckningen.
  • Ett minimum av salt. Leta efter det gröna nyckelhålet som ser till att brödet maximalt innehåller 1,2 gram salt per 100 gram.
  • Mycket kostfibrer. Ditt rågbröd ska helst innehålla minst 8 gram kostfibrer per 100 gram.
  • Ett tungt bröd. Ju tyngre, desto fler kostfibrer.
  • Ignorera färgen. Ett mörkt bröd behöver inte nödvändigtvis innehålla massor av fullkorn. Det kan vara tillsatt färg i form av malt eller sirap.

 

Funderar du på att gå på low carb-diet? Se fördelar och nackdelar här.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar