Vad är sambandet mellan magnesium och D-vitamin?

Om du inte får tillräckligt med magnesium så riskerar du att inte få nog av det viktiga solskensvitaminet, visar forskning.

Kvinna skär rågbröd

ÄLSKAR DU OCKSÅ RÅGBRÖD? Här får du en god anledning att äta rågbröd.

© iStock

Magnesium hjälper upptaget av D-vitamin

Magnesium är ett viktigt mineral som bland annat skyddar hjärtat och dessutom motverkar allt från migrän till stress.

LÄS OCKSÅ: Vad är magnesium?

Nu tycks det finnas ytterligare fördelar med att vara noga med att fylla på med magnesium. Enligt ny forskning innebär magnesiumbrist att D-vitamin inte kan utnyttjas tillräckligt i kroppen. Det viktiga vitaminet förblir alltså lagrat i dina depåer utan att göra någon nytta.

D-vitamin spelar bland annat en viktig roll för immunsystemet, tänderna och skelettet och sägs också ha betydelse för ditt humör och din energinivå.

I genomsnitt täcker svenskarna sitt dagliga behov av magnesium via kosten. Men vissa får inte i sig tillräckligt. Om du är en av dem som inte får i dig din dagliga dos magnesium så kan du se här under vad du kan äta.

Källa: American Osteopathic Association

Så får du tillräckligt med magnesium

En kvinna mellan 18 och 74 år ska enligt officiella rekommendationer få i sig 280 mg magnesium dagligen.

Det motsvarar t ex:

50 g mandlar

50 G MANDLAR PS! Nötter, baljväxter, korn och kärnor innehåller generellt mycket magnesium, och om du äter varierat får du sannolikt tillräckligt.

Vet du hur mycket magnesium du behöver? Kolla det här