Psykisk arbetsmiljö: Hur mycket ditt jobb påverkar din psykiska hälsa
Om något gnager i huvudet på dig på arbetsplatsen måste du ta itu med det. Annars kan det "sätta sig" och utvecklas till psykisk ohälsa. Att göra sitt jobb och ta hand om sig själv ska inte vara en motsägelse.
Ett jobb är inte bara ett jobb. För de flesta människor är det den plats där de tillbringar hälften av sin vakna tid och en tredjedel av sitt liv.
"Därför har det som händer under arbetstid en enorm inverkan på vår allmänna hälsa. Det påverkar vårt välbefinnande och stressnivåerna", inleder arbetspsykologen Sarah Beg om vikten av en hälsosam psykologisk arbetsmiljö.
En hälsosam livsstil måste alltså inkludera arbetstiden för att vara meningsfull. Du kan ägna din fritid åt hur mycket meditation och styrketräning som helst och äta råa grönsaker härifrån till månen.
Inget av det hjälper om du utsätter dig för en ohälsosam eller rent av skadlig miljö när du kliver in genom dörren på jobbet.
En sak är de fysiska utmaningar man kan stöta på. De kan komma av att sitta för många timmar i en kontorsstol och orsaka musarm och ryggproblem. Eller så kan kroppen slitas ut av tunga lyft eller repetitiva rörelser, för att inte tala om skador orsakade av fall, buller eller farliga kemikalier.
Att dessa saker är hot mot hälsan är något de flesta av oss är medvetna om.
Men det är lika viktigt att vara medveten om de mentala utmaningar som kan följa på att gå till jobbet. Det kan handla om alla typer av dåligt välbefinnande på arbetsplatsen, orsakat av saker som
Överdriven arbetsbelastning och tidspress
Otydliga och motstridiga krav
Hot, mobbning och sexuella trakasserier
Höga känslomässiga krav på arbetet, vilket vanligtvis påverkar dem som ger vård, har nära kundkontakt etc.
Kort sagt, överallt där det finns människor inblandade finns det ömsesidiga förväntningar som antingen uppfylls eller inte uppfylls – och detta samspel kan leda till stora och svåra känslor.
Meningsfulla relationer på jobbet
"De relationer vi har på jobbet är ofta med de personer som vi tillbringar mest tid med", säger Yun Ladegaard, företagspsykolog och lektor i psykologi.
"Så relationen till dina kollegor, kunder, anställda eller din chef har en enorm inverkan på din mentala hälsa och livskvalitet i allmänhet"
— Yun Ladegaard, företagspsykolog
När saker och ting har gått i baklås på arbetsplatsen kan det vara svårt att skaka av sig oron.
"Tankar kan dyka upp när som helst. Så även om du säger 'jag lägger uniformen på hyllan för i dag', kan arbetsdagen lätt påverka ditt privatliv", säger Yun Ladegaard.
Låt ditt inflytande räknas
Alla utmaningar kan inte lösas på egen hand. Vissa saker ligger inom din kontroll, t.ex. hur du tar raster, och de kan du ändra. Andra saker kan du påverka men inte helt kontrollera, som att välja vilka dagar du ska arbeta i ett skiftschema.
Slutligen finns det förhållanden som är ett villkor för arbetet, dvs. ligger helt utanför individens kontroll, t.ex. det faktum att en sjuksköterska inte kan arbeta hemifrån eller att de ekonomiska ramarna på arbetsplatsen är fasta.
Oavsett graden av inflytande uppmanar företagspsykologer dig att vidta åtgärder om du upplever onormalt hög psykisk belastning på jobbet.
"Ansvaret är dubbelt. Det är en ledningsuppgift att säkerställa säkerheten, t.ex. hur du gör dig redo för dina arbetsuppgifter. Men det finns också ett ansvar för den enskilda medarbetaren att säga ifrån och berätta", säger Sarah Beg.
ARBETSVILLKOR kan ligga inom din kontroll. Men det finns också saker som inte går att ändra på, till exempel att en sjuksköterska inte kan arbeta hemifrån.
När en problematisk utmaning ligger utanför din kontroll bör och måste du involvera andra för att hitta lösningar på det dåliga arbetsklimatet på din arbetsplats. Det kan vara din chef, fackliga representant, HR-avdelning eller ditt fackförbund. Om du inte gör något kommer problemet ofta att fortsätta och i värsta fall växa sig större och bli mer skadligt för din och dina kollegors energi och arbetsglädje.
Och så är vi tillbaka till det faktum att vi tillbringar hälften av vår vakna tid på jobbet, så det är viktigt att vi trivs.
"I slutändan är du den enda som kan ta fullt ansvar för dig själv. Om du inte tror att saker kan bli bättre kan det vara relevant att fråga: 'Vill jag tillbringa mitt liv med att göra det här? Det är bättre att byta jobb än att bli sjuk av att arbeta", avslutar Yun Ladegaard.
Du kan läsa mer om de största fallgroparna för psykisk hälsa på jobbet här, där du också kan följa länken till arbetspsykologers bästa råd för att stå emot pressen.
KÄLLOR: Yun Ladegaard, företagspsykolog och lektor i psykologi och Sarah Beg, företagspsykolog och ledarskapscoach