Meditation för nybörjare

Meditation skänker välbefinnande och är avstressande. Du kan välja att gå en kurs där du lär dig alla redskap för en bra meditation. Men om du vill prova själv är allt du behöver en halvtimmes lugn och ro och en stol.

1 januari 2012 av I FORM

Avsätt 10 till 20 minuter varje dag, eller eventuellt två gånger om dagen. Välj den tiden på dygnet då du har störst chans att få vara i fred. Hitta en lugn plats i hemmet - en plats där du inte blir störd. Stäng av telefonen. Det är en bra idé att använda samma plats varje gång du mediterar. Det kan nämligen förstärka effekten.

Sätt dig på en stol (eller på sängkanten) som är bra att sitta på. Men inte så bra att du faller ihop och somnar. Håll huvud, hals och rygg rak. Du kan även ligga på sängen, men då är risken större att du somnar. Vill du sitta på golvet, ska du inta den mest behagliga ställningen - gärna på något mjukt, som en kudde.

Slut ögonen och lägg händerna på knäna. Koncentrera uppmärksamheten på andningen. Andas gradvist djupare genom att använda diafragman, och låt inandningen följa direkt efter utandingen. Ägna några minuter åt det.

Rikta sedan uppmärksamheten mot ansiktet: Slappna av i pannmusklerna, ögonmusklerna, ansiktsmusklerna. Slappna av i käken och låt tungan ligga avslappnad i munnen. Slappna av i axlar, händer och fingrar. Sedan i bröst, mage och därefter lår, knä, anklar och fötter.

Rikta åter uppmärksamheten mot andningen och behåll den regelbundna andningen. Under inandningen lägger du nu till ljudet såu på andningen utan att röra läpparna. Och medan du andas ut använder du ljudet hmmm... utan att röra läpparna. Fortsätt med att andas lugnt och regelbundet medan du upprepar ljuden såu och hmmm ... under inandning och utandning.

Om tankar, bekymmer eller distraktioner tränger sig på, så låt dem komma fram, och släpp dem sedan igen, så att du kan koncentrera dig på andningen och ljuden igen.

Fortsätt i 10-15 minuter, medan du upprepar ljuden i harmoni med andningen. När det är dags att sluta tar du ett par djupa in- och utandningar och öppnar försiktigt ögonen.

Kom ihåg att målet är att befria sinnet från medveten kontroll. Det är viktigt att lära sig (och öva sig på) hur du "släpper taget" och ger dig hän till de djupare och hemligare eller dolda delarna av dig själv.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar