Har du haft fler uppgifter på ditt skrivbord än det finns timmar på en arbetsvecka? Då kan du också ha haft känslan av att stressen kommer smygande.
Men en stor arbetsbelastning är inte den enda anledningen till att vi blir stressade på jobbet, säger stressforskare Tanja Kirkegaard.
I vårt moderna arbetsliv är det nästan mer regel än undantag att ha flera upp- gifter och många bollar i luften.
Även fler än vi hinner med.
För vissa människor fungerar det bra. De hinner det de hinner och går hem och är lediga med gott samvete.
För andra ligger de olösta uppgifterna och skaver i bakhuvudet på vägen hem från jobbet, när de lagar middag och umgås med barnen.
Huruvida en stor arbetsbelastning övergår i stress handlar delvis om din egen attityd och tron på att det löser sig.
Hur är kulturen på ditt jobb?
MEN – och det är ett stort men – stress handlar också om ramarna på din arbetsplats.
Det kan t ex vara helt okej med många uppgifter så länge du vet att du har möjlighet att agera på en stor arbetspress.
Är det en kultur på ditt jobb där det är okej att delegera eller skjuta upp uppgifter? Är det socialt accepterat att säga ifrån om du har fått för mycket på ditt bord?
Om ja, så leder en stor arbetsbörda inte nödvändigtvis till stress.
Sitter du däremot helt ensam med ansvaret och har en chef som blir sur eller irriterad om du inte hela tiden löser alla uppgifter du får till dig, kan det blir en grogrund till stress.