Om du plågas av dåligt mående på jobbet är du inte ensam. Här är en förklaring till vilka faror som kan leda till psykisk stress och sjukdom, enligt Arbetsmiljöverket. Det är alltid bäst att kväva problem i sin linda – även på jobbet.
Det är en sak att ha en oändlig lista med arbetsuppgifter. Det är en annan om de måste slutföras inom en snäv tidsram eller med höga krav på kvalitet. Det kan finnas en obalans mellan kraven och de resurser vi har för att uppfylla dem.
Obalansen uppstår av en anledning. Är det något som händer hemma som kräver din energi, så att du inte kan leverera som vanligt? Eller är det nya uppgifter eller arbetsgång som gör att du inte hinner med innan du har fått in rutinen?
Läs även: Stressade kvinnor: "Det önskar vi att vi hade vetat innan det hände"
Obalansens varaktighet är mycket viktig. Många människor gillar en snäv deadline eftersom det håller dem på hugget och alerta. Problemet är när det blir ett långvarigt tillstånd.
Kroppens tecken på yttre press är frisättning av kortisol och adrenalin, som bland annat får hjärtat att slå snabbare, får oss att svettas och ger oss ett skarpare perspektiv.
När faran är över och uppgiften är slutförd återgår en balanserad kropp till sin normala låga stressnivå. En kropp som har kört i 200 km i timmen under lång tid kommer dock att slitas ut, vilket kan leda till kronisk stress.
Här kan du få råd om hur du hanterar hög arbetsbelastning och tidspress.
Vi behöver en tydlig struktur på arbetsplatsen. När du blir tillfrågad bör du helst kunna svara på frågor som:
*Vad är din uppgift? (Och var tar andra över?).
*Vilken roll behöver du fylla?
*När är ett jobb slutfört?
När saker blir oklara lägger vi mycket energi på att söka efter svar och klargöra gränser, vilket tar dyrbar tid från den aktuella uppgiften. Detta resulterar vanligtvis i frustration och oro över om du kommer att lyckas eller riskera att förlora ditt jobb.
Läs också: Testa dig själv: Hur hanterar du dina bekymmer?
Ett typiskt exempel på en arbetsplats som har otydliga krav är en multidisciplinär arbetsplats, t.ex. ett sjukhus. Det kan råda förvirring om vem som gör vad, eller så kan det finnas olika framgångskriterier för olika uppgifter.
Motstridiga krav kan upplevas av hemtjänstpersonalen som måste utföra omvårdnadsarbete och samtidigt snabbt gå vidare. Eller ingenjören som måste gå in på detaljer men samtidigt hålla en snäv deadline.
Här kan du få råd om hur du hanterar otydliga och motstridiga krav.
Kränkande särbehandling är ett samlingsbegrepp för oacceptabelt beteende på arbetsplatsen som kan leda till allvarliga psykiska problem. Det kan vara allt från baktalande och dåliga skämt till osynliggörande och undanhållande. Eller fysiska kränkningar som beröring eller oönskad sexuell uppmärksamhet.
Under senare år har det blivit ett större fokus på vad som menas med olika typer av kränkande beteende. Man skiljer mellan trakasserier, som kan vara isolerade händelser, och mobbning, som är när samma person(er) "regelbundet under en lång tidsperiod – eller upprepade gånger på ett allvarligt sätt" gör andra till offer.
Det sägs att det inte är ens fel när två träter. Men enligt arbetsmiljöverkets definition väger offrets uppfattning tyngre än förövarens avsikter. Enkelt uttryckt håller inte argumentet "jag skojade bara" i domstol. Om offret tycker att beteendet är nedlåtande är det trakasserier.
Här kan du få råd om hur du kan stå emot mobbning och trakasserier.
Höga känslomässiga krav är en naturlig del av att arbeta med människor. Det är ofta en gåva, men det kan också bli en börda att ta hänsyn till andra människors känslor och beteende. Du kan behöva hålla tyst om dina egna tankar och känslor, eller gå försiktigt fram för att inte förolämpa andra.
Läs även: Vad är spänningshuvudvärk?
Det är särskilt vanligt i offentliga yrken där du har nära kontakt med andra, t.ex. lärare eller sjuksköterskor. Även inom serviceyrken som rådgivning eller servering kan man ifrågasätta "om kunden alltid har rätt".
Särskilt om arbetsplatsen har ont om resurser kan det vara en stor stressfaktor när du inte kan göra det jobb som din egen moral säger att du bör göra.
Jobb som innebär hantering av starka känslor eller mänsklig smärta kan leda till utmattning, utbrändhet, depression och sjukfrånvaro. Det blir vanligtvis svårare att reglera sina egna känslor, så du kan bli cynisk eller överkänslig.
Här kan du få råd om hur du hanterar höga känslomässiga krav.
KÄLLOR: Yun Ladegaard, företagspsykolog och lektor i psykologi och Sarah Beg, företagspsykolog och ledarskapscoach