4 sunda alternativ till pasta

Vi har grävt djupt i grönsakslådan och hittat fyra goda alternativ till vit pasta.

rivna grönsaker

Grönsakspasta smakar supergott och så är det nyttigt, vackert och mättande.

© iStock

Hejdå till pasta och hej till sundare och lättare middagsmat

Pasta är gott och ingår som tillbehör i många av våra favoriträtter. Dessvärre innehåller de stärkelserika skruvarna kolhydrater som mättar dåligt och ger få näringsämnen. Därför har vi samlat 4 sunda alternativ till pasta så att du fortfarande kan laga dina favoriträtter utan att kompromissa med smaken. Smaklig måltid!

Linser

Linser: Dubbelt så mycket protein

Linser

Vinst

Vill du maximera mättnaden är linser ett perfekt alternativ. Det finns hela 10 gram protein i 100 gram kokta linser, vilket är dubbelt så mycket som i samma mängd kokt pasta. Med 3,5 gram fibrer per 100 gram är fiberinnehållet nästan tre gånger så högt, vilket mättar bättre. Tillsammans med linsernas färre kolhydrater får du här en betydligt mildare blodsockerpåverkan och din energinivå är stabil i flera timmar. Som bonus får du fler mineraler, bland annat tre gånger så mycket järn.

Så här gör du: Koka linserna och använd dem som bas med en god sås eller blandade i sallad och soppa.

Vitkål

Vitkål: Fiberrik

Vitkål

Vinst: Har en fjärdedel så många kalorier som pasta. Du sparar därför enormt många kalorier genom att välja vitkålsstrimlor. Det finns dock fler argument: vitkålen är innehåller nämligen massor av vitamin C.

Så här gör du: Skär bara vitkålen i fina strimlor med en vass kniv och använd dem råa där du normalt skulle ha använt pasta. Vill du hellre ha strimlorna mjuka och varma som pasta kan du doppa dem snabbt i kokande vatten.

Prova bland annat denna klassiker i en ny och sund version.

Squash

Squash: Perfekt smalpasta

Squash

Vinst: Det finns mindre än 20 kcal i 100 gram squash så för varje 100 gram kokt pasta du byter ut så sparar du många kcal.

Så här gör du: Gör spaghettistrimlor genom att köra squashen genom en så kallad spiralizer, som kan användas för många grönsaker. Ät squashstrimlorna råa med till exempel en köttfärssås eller i en grön carbonara.

Aubergine

Aubergine: Bra mättnad

Aubergine

Vinst: Du kan spara massor av kalorier med aubergine, som bara har 20 kcal per 100 gram. Det beror på att kolhydratinnehållet är nere på en femtedel av pastans. Det här betyder att du slipper fylla på bukfett med den kolhydratbomb som vanlig pasta är, de dagar du inte motionerar. Med dubbelt så högt fiberinnehåll som i pastan kan du spara kalorier utan att behöva oroa dig för att inte bli mätt.

Så här gör du: Ett bra tips är att skära tunna skivor på längden och använda dem istället för lasagneplattor.