10 grönsaker som du kan ersätta pastan med

Det finns massor av goda grönsaker som du enkelt kan använda som alternativ till spagetti, om du vill spara in på kalorierna.

Morötter i strimlor.

Det finns många nyttiga alternativ till pasta.

© iStock

De flesta av oss föredrar pasta som tillbehör till vår bolognese. Men samtidigt vet de flesta att pasta sällan går hand i hand med viktminskning. Därför kan det vara bra att känna till spiralimaskinen, som skär dina grönsaker till strimlor som liknar spagetti. Här är de 10 bästa grönsakerna att göra spagetti av.

1. Squash

Med sina 10 kalorier per 100 gram är squash perfekt i fettsnål kost.

Du får massor av hälsofördelar om du byter ut din vanliga pasta mot squashpasta. Se här hur du gör.

2. Gul squash

Gul squash är fantastisk för att hålla nere på kolhydrater och kalorier och den innehåller fibrer som mättar.

3. Sötpotatis

Sötpotatis är fiberrikt och mättar bra.

4. Morötter

Morötter är söta och naturligt stärkelserika utan av vara fulla av kalorier och kulhydrater.

5. Rödbetor

Rödbetor är ett starkt kort när du vill ha massor av fibrer och samtidigt hålla kalorierna på en låg nivå.

6. Butternut squash

Denna grönsak är svår att undvika om man vill äta en närings- och fiberrik kost.

7. Gurka

Bestående av 95 procent vatten är gurka ett kalorisnålt alternativ där vätskebalansen samtidigt bibehålls.

8. Kålrabbi

Känner du inte till denna? Då är det på tiden. Kålrabbi är en blandning av kål och broccoli och är bra i en kalorisnål kost, där du samtidigt får massor av fibrer.

9. Broccolistjälkar

Broccoli innehåller fibrer som hjälper oss att hålla magen och matsmältningen i ordning.

10. Rödkål

Rödkål är fullspäckad med antioxidanter som minskar inflammation i kroppen.

LÄS OCKSA: 9 nyttiga och goda rödkålssallader

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background