4 sunda alternativ till bröd

Nu tänker du kanske "vad är en hamburgare utan bröd?". Här får du 4 utmärkta förslag.

Kvinna luktar på bröd.

Bröd är gott, men också ganska kaloririkt. Se hur du enkelt kan byta ut det mot grönsaker.

© iStock

Hejdå till bröd och hej till tallrik med mycket mindre stärkelse

Hamburgerbröd, baguetter, krutonger, wraps och smörgåsar... Bröd är så gott. Men du kan faktiskt hitta sunda brödalternativ, som ger dig mycket mindre stärkelse och långt färre kalorier utan att kompromissa med smaken.

Paprika

Paprika: C-vitaminbomb

© iStock

Paprika

Vinst: Paprika är en mycket kalorisnål grönsak. Du får mindre än en tiondel så många kalorier som i bröd. Kroppen mår inte bara bra av de sparade kalorierna utan även de enorma mängderna vitamin C. Innehållet ökar med mognadsgraden så en röd paprika innehåller nästan dubbelt så mycket som en grön. Även den har dock så mycket C-vitamin att en halv parika räcker för att täcka hela ditt dagsbehov av det stärkande vitaminet.

Så här gör du: En lätt grillad paprika fungerar utmärkt som ersättning för hamburgerbrödet. Den gula är bäst eftersom smaken är en god kompromiss mellan sötma och beska.

Spetskål

Spetskål: Superlätt

© iStock

Spetskål

Vinst: Du kan spara 90 procent av de kalorier du skulle fått från bröd om du istället väljer spetskål. Det är en enorm besparing som gör det enkelt att laga en blodsockervänlig måltid för att gå ner i vikt. Fiberinnehållet är inte riktigt i klass med brödet, men har dock så att det räcker för att ge dina käkar och mage något att arbeta med. Liksom all annan kål ger spetskål dig en uppsjö stärkande växtämnen och stora mängder vitamin C.

Så här gör du: Bladen passar perfekt som wrap runt lite kyckling. De kan också läggas i lager och därmed ersätta både korv- och hamburgerbröd.

Portabellosvamp

Portabellosvamp: 10 x färre kalorier

© iStock

Portabellosvamp

Vinst: Det finns nästan tio gånger så många kalorier i bröd som i porta­bellosvampen så det är ingen tvekan om att sparade kalorier är den bruna svampens bästa gren. Eftersom det särskilt är kolhydratmängden som är helt i botten så gör det svampen mycket lämplig för träningsfria dagar då du försöker hålla nere kolhydratintaget.

Så här gör du: Svampen är perfekt som ersättning för brödet till en hamburgare eller macka. Stek den i en panna eller grilla den. Tryck den platt och använd en som överdel och en som underdel.

Avokado

Avokado: Nyttigt fett

© iStock

Avokado

Vinst: Den feta frukten är perfekt för dig som vill dra in på kolhydraterna. En stor del av energin kommer från supernyttiga MUFA, antiinflammatoriska fettsyror, som bland annat är bra för blodomloppet. Med dubbelt så mycket fibrer som vitt bröd får du en bra tarmfunktion, vilket gynnar både välmående och immunförsvar.

Så här gör du: En fast avokado är en bra ersättning för hamburger­bröd – men ät med kniv och gaffel …

Här kan du hitta många fler läckra recept på hamburgare utan bröd.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Styrkeövningar

1. december

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen