Har du svårt att få allt gjort på jobbet? Få tips här

Det är bara hälsosamt att springa fort då och då. Men om du ständigt ligger efter för att få allting gjort på jobbet riskerar du att krascha. Ta del av företagspsykologernas bästa råd om hur du hanterar pressen.

En kvinna arbetar vid en dator sent på kvällen.

ARBETSBÖRDAN måste matcha de resurser ni har för att lösa dem. Om så inte är fallet kan din mentala hälsa bli lidande.

© iStock

Om du utmanas av en tung arbetsbörda och tidspress på jobbet är du inte ensam. Det är ett av de övergripande hot som arbetsmiljöverket har definierat för att säkerställa god psykisk hälsa på arbetsplatsen.

Få hjälp att tackla utmaningen med råd från arbetspsykologerna Yun Ladegaard och Sarah Beg nedan.

1 Håll koll på balansen


Det är viktigt att hålla ett öga på balansen mellan de uppgifter du behöver utföra och de resurser du har för att utföra dem.

Fråga: Vilka är mina arbetskrav och resurser? och var ärlig med svaret. Du behöver reagera om du känner att kraven är orimliga.

Läs också: Forskare: Vår lycka beror på dessa 3 saker

2 Tala med din chef


Det är en bra idé att ha ett samtal med sin chef i god tid. När du redan är stressad är det knepigare att göra förändringar. Håll koll i din kalender och kontrollera om det finns något som kan justeras.

Det är svårt för din chef att veta att du är överarbetad om du inte säger till. Tänk framåt med idéer till lösningar. Behöver du extra utbildning eller hjälp? Eller finns det en isolerad uppgift som kan flyttas från ditt bord ett tag?

3 Var uppmärksam på tiden


Kortvariga stresstillstånd är hanterbara för både kropp och själ. Problemet är när det blir ett långvarigt tillstånd och du inte kan lugna ner dig när hetsen har lagt sig.

Du kan uppleva stressymptom som sömnproblem, mindre aptit eller ett temperament som är hetsigare än normalt. Så fråga dig själv: Hur länge har det här pågått?

Läs också: Lindra stress med yoga

4 Tänk igenom hur du hanterar din tid


När varningslamporna börjar blinka är det dags att ta en titt på dina egna rutiner. Varför halkar du efter? Finns det något du kan justera?

Dina strategier är viktiga, och den mest uppenbara – att springa fortare och hoppa över pauserna – är inte hållbar i längden. Tvärtom: dina pauser under dagen och en bra återhämtning efter en krävande arbetsdag är ännu viktigare än de brukade vara.

Läs också: 6 genvägar för att koppla av under dagen

Fundera också på om det finns några rutiner på arbetsplatsen som ni tillsammans kan göra annorlunda för att förbättra situationen. Din chef kan behöva involveras. Fråga också gärna kollegor i samma roll som du hur de hanterar sin tid.

5 Hitta orsakerna till störningarna


Det är inte så att du måste kunna prestera oavbrutet, men å andra sidan kan du bli distraherad så många gånger under arbetsdagen att du inte kan komma in i jobbet ordentligt. Detta måste man ta itu med.

Avbrott är individuella, och lösningen måste vara skräddarsydd för individen för att fungera. Så ta reda på vad som stör dig och ta itu med det. Oavsett om du behöver flytta från det öppna kontorslandskapet eller sätta ett digitalt lås på åtkomsten till sociala medier under arbetstid.

Du kan få råd om skärmvanor för vuxna här.

6 Sök hjälp och skapa förändring


För att trycket ska kunna förändras måste även sammanhanget förändras. Du kanske inte kan göra detta på egen hand. Din chef är den närmaste personen som kan göra anpassningar.

Om du inte har modet att kontakta din chef – åtminstone för tillfället – involvera din fackliga representant, HR eller en bra kollega för att hitta relevanta lösningar.

Läs även: 3 enkla tips för att hantera din oro

Många kan vid behov få psykologisk hjälp via sin sjukförsäkring, pensions- och försäkringsbolag eller arbetsgivarbetalda system.

Det är också viktigt att tala med din läkare om du upplever ihållande stressymptom. Din läkare kan utesluta allvarlig sjukdom och bedöma om du behöver sjukskrivning och behandling.

KÄLLOR: Yun Ladegaard, företagspsykolog och lektor i psykologi och Sarah Beg, företagspsykolog och ledarskapscoach