Sömnråd
Sömnproblem

De 10 vanligaste sömnproblemen

Sömnlöshet och dålig nattsömn är vardag för många svenskar. Vi har listat de 10 vanligaste orsakerna till sömnproblem, samt hur du löser dem och sover gott.

27 september 2012 av I FORM

Sömnproblem nr 1: Du är orolig över att du inte kan sova

När du är inne i ond spiral av sömnlöshet, kan det bli ännu värre av att du oroar dig över om du ska kunna sova eller inte. Andas djupt och använd dig av det här knepet, så somnar du på en minut.

Sömnproblem nr 2: Du grubblar över dagens problem på natten

Stress över jobbet, problem i parrelationen eller problem med ekonomin är inte sådant som får dig att sova gott, tvärtom. Se här hur du får ordning på grubblerierna innan du ska sova.

Sömnproblem nr 3: Du går och lägger dig innan du är trött

Om du går och lägger dig innan du är sömnig, riskerar du att få ligga och vrida och vända på dig, och att du får svårt att somna. Har du svårt att komma i säng ordentligt kan det här knepet hjälpa dig att bli sömnig tills du ska gå och lägga dig.

Sömnproblem nr 4: Du ligger kvar i sängen trots att du inte kan sova

Gå upp om du inte kan somna istället för att fokusera på din sömnlöshet. Gör något tråkigt som att lägga fram kläder till nästa dag och prova att gå och lägga dig efter en liten stund. 

Sömnproblem nr 5: Du går upp vid olika tider och sover på dagen

Om du vill sova bra på natten ska du tänka på din dygnsrytm. När du stiger upp och går och lägger dig vid olika tider flera dagar i rad blir din kropp förvirrad, och det går ut över din sömn. Se hur du kan sova gott med några få förändringar i din vardag och få bra rutiner.

Det är individuellt hur många timmars sömn vi behöver. Kolla här hur mycket sömn just DU behöver

Sömnproblem nr 6: Du tränar för sent på kvällen

För många passar det bättre att träna efter arbetsdagens slut och barnen är i säng, men om du tränar fyra timmar eller mindre innan sängdags, riskerar du att inte kunna somna. Istället kan du försöka träna på morgonen, vilket också blir lättare när du får ordning på dina sömnproblem. Hitta den bästa morgonträningen för dig.

Sömnproblem nr 7: Du dricker kaffe, te eller cola på kvällen

Det säger nästan sig själv, om kaffe gör dig pigg på morgonen, är det förmodligen inte det bästa att dricka på kvällen. Men du bör faktiskt även hålla dig borta från te och cola på kvällen, då de också innehåller koffein. Se här hur sent på dagen du kan dricka din sista kopp kaffe.

Sömnproblem nr 8: Du går och lägger dig hungrig

Det är inte så lätt att somna om du går och lägger dig på tom mage. Men det gäller att tänka sig för innan man smyger ut till kylskåpet på kvällen, för vissa matvaror kan nämligen göra det ännu svårare att somna. Se här vad du ska äta för att sova gott.

Sömnproblem nr 9: Du dricker alkohol för att somna

Alkohol gör dig möjligen sömnig, men det är en falsk trötthet. Alkoholen gör din sömn ytligare och hindrar dig från att bli riktigt utvilad, så låt rödvinet stå om du gärna vill sova gott. Läs här vilka 3 saker som är bättre än alkohol.

Sömnproblem nr 10: Du äter sömnpiller regelbundet

Liksom med alkohol kan det vara frestande att äta sömnmedicin när du har svårt att sova, men du behöver inte äta piller om du vill sova ordentligt. Prova istället de här 6 yogaövningarna, som får dig att sova som ett barn.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar