Spänningshuvudvärk GIF
Var sitter spänningshuvudvärk?

Smärtan vid spänningshuvudvärk upplevs vanligen som att det stramar åt runt hela huvudet, särskilt vid pannan.

© iStock

Vad är spänningshuvudvärk?

Spänningshuvudvärk är den vanligaste formen av huvudvärk, men hur mycket vet du egentligen om spänningshuvudvärk? Vi lär dig mer här.

21 januari 2019 av Inge Eriksen

Spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk är den vanligaste formen av huvudvärk. Över två miljoner svenskar får det någon gång i veckan och tre procent har den kroniska formen och upplever smärtor nästan varje dag.

Symptom på spänningshuvudvärk

Hos många känns huvudvärken som ett hårt åtdraget band som trycker på huvudet, särskilt över tinningarna, pannan och över ögonen. Smärtorna blir oftast inte värre när du rör dig och du blir sällan illamående som vid migrän. 

Så länge varar spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk kan vara i några timmar till flera dagar.

Orsaker till spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk kan bero på många olika orsaker. Hos många beror den på muskel­spänningar som orsakas av en felaktig och ensidig arbetsställning. Många som jobbar på kontor har spänningar i nacke och axlar medan andra får spänningar i ansiktet eftersom de behöver glasögon och därför kisar, eller för att de gnisslar tänderna eller har ett snett bett.

Psykiska orsaker, som stress, sorg och oro, kan också ligga bakom huvudvärken, liksom dålig sömn.

Känner du till de första symptomen på demens?

Spänningshuvudvärk GIF
Har du haft spänningshuvudvärk?

7 av 10 drabbas av spänningshuvudvärk någon gång i livet – hälften av dem som drabbas är kvinnor.

© iStock

Behandling av spänningshuvudvärk

Du kan börja med att ta ett par huvudvärks­piller, och sjukgymnastik kan lindra och behandla smärta. På längre sikt kan spännings­huvudvärk ofta förebyggas. Lider du av den kroniska formen krävs medicinsk behandling.

Yoga är bra för både kropp och själ. Här är yogaövningar på video och en guide till de bästa yogaprylarna.

Så förebygger du spänningshuvudvärk

Dagliga övningar för nacke och axlar med ett träningsband kan minska spänningar och därmed förebygga spänningshuvudvärk hos kontorsarbetare. Det visar omfattande arbetsmiljöforskning. Så lite som två minuter räcker. Den här effektiva övningen kan förebygga spänningshuvudvärk.

Om problemet är stress handlar det om att ta reda på vad det är som stressar dig. Har du för mycket att göra på jobbet eller är det problem på hemmafronten? Ta itu med de saker som du kan ändra och försök att sänka kraven på dig själv. Om du inte gör några förändringar så kommer huvudvärken inte att försvinna.

En god nattsömn med fasta tider, ett par läsglasögon, en tandställning eller bettskena är andra lösningar som kan hålla huvudvärken borta. 

Spänningshuvudvärk är inte farligt

Spännings­huvudvärk är obehagligt och kan ha en stor negativ inverkan på din livskvalitet, men är inte farlig.

Ring 112 eller sök läkare om ...

Ring 112 om …

  • Du plötsligt och utan förvarning drabbas av mycket kraftig huvudvärk.
  • Din huvudvärk åtföljs av andra symptom, som tal-, känsel- eller syn­störningar, nedsatt kraft i armar och ben, stelhet i nacken, apati, hög feber, kramper, förändrat beteende eller psykiska problem.

Sök läkare om …

  • Du ofta får huvudvärk.
  • Du har huvudvärk och smärtstillande medicin inte hjälper inom ett par timmar.
  • Du under mer än en vecka dagligen har tagit smärtstillande medicin.
  • Huvudvärken ändrar karaktär, till exempel från enstaka anfall till dagligen återkommande. 

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar