4 övningar som håller dina armar starka

Sätt de här fyra arm- och axelövningar på schemat, så att din styrka bevaras. Och då kan du kanske fortfarande lyfta ditt barnbarn när du är 70!

Kvinna gör t-armhävning

ÖVNINGAR FÖR DIG – som vill kunna lyfta dina barnbarn som 70-åring

© wichmann+bendtsen

De här fyra övningarna för armar och axlar är perfekta för dig som gärna vill kunna bära tunga matkassar och lyfta dina barnbarn - hela livet.

Vi guidar dig steg för steg genom arm- och axelövningarna!

SUMOMARKLYFT MED AXELPRESS


  • Stå med benen brett isär och håll en tung kettlebell eller hantel i händerna. Armarna är nedanför kroppen, som är rak och spänd. Tårna pekar naturligt utåt.

  • Böj knäna och luta överkroppen lätt framåt, så din kettlebell sänks neråt mot golvet.

  • Sträck rygg och ben samtidigt, räta upp kroppen till stående och dra kettlebellen i en glidande rörelse upp mot bröstet och upp över huvudet. Håll din kettlebell så nära kroppen som möjligt under hela övningen.

  • Sänk kettlebellen och repetera.

Kvinna gör sumomarklyft med axelpress, övning
© wichmann+bendtsen

WALKOUT PLANK


  • Stå med rak kropp.

  • Böj kroppen framåt och gå framåt med händerna på golvet.

  • Stanna när du är i en hög planka på händer och tår, och gå tillbaka med händerna.

  • Räta kroppen igen, kontrollerat, och repetera.

Kvinna gör walkout plank, övning
© wichmann+bendtsen

T-ARMHÄVNING


  • Börja i en hög planka på händer och tår, eller gör övningen på knä – det är lättare.

  • Böj armarna med armbågarna bakåt.

  • Sträck armarna och pressa upp kroppen.

  • I toppositionen vrider du överkroppen åt höger och lyfter upp höger arm, lodrätt.

  • Gå tillbaka till den höga plankan. Böj armarna och repetera åt vänster sida.

Kvinna gör t-armhävning, övning
© wichmann+bendtsen

SNED KROPPSHÄVNING


  • Sitt eller ligg med sträckta eller böjda ben under ett stadigt bord eller ställning.

  • Ta ett brett och fast grepp om bordskanten eller stången.

  • Böj armarna och dra överkroppen eller hela kroppen upp mot bordet/ställningen.

  • Sträck armarna långsamt – håll emot när kroppen sänks.

Kvinna gör sned kroppshävning, övning
© wichmann+bendtsen

    Hälsosam hela sommaren med I FORM

    I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
    Läs mer om nya I FORM

    • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
    • Löpprogram med ljudguide
    • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
    • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

    Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

    ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


    Newsletter background