Kvinnor på löpband
Löpband

Att springa på löpband är en bra träningsform för dig som är nybörjare eller som vill komma igång igen efter en skada. 

© Jakob Helbig

Hoppa upp på löpbandet

Du kanske tänker "trist och enformigt", när du hör ordet löpband. Men alternativet till utomhuslöpning kan vara både roligt och varierat. Her kan du se, hvordan du bedst griber løbebåndet an.

15 december 2019 av Iben Mortensen

Det går och går och kommer aldrig till dörren. Kanske är det därför som löpbandet har fått ett lite trist rykte. Men det förtjänar det absolut inte

För oavsett om du är en rutinerad löpare – eller drömmer om att bli det – så kan löpbandet vara en riktigt grym träningspartner. För även om du inte får frisk luft eller möjligheten att insupa naturen finns det massor av fördelar med att träna inomhus.

Här kan du lära dig mer om hur du bäst tränar på ett löpband så du undviker att det blir tråkigt, och vilka tekniker som är bra att använda på ett löpband.

Löpband – frågor och svar 

 

Vad kan jag använda ett löpband till?

Du kan ställa in ett löpband på olika hastigheter, och därmed träna både genom att springa och gå. Det är enkelt att hålla en jämn fart på ett löpband eftersom löpbandet kör i samma tempo, när du först har satt igång det. Och löpbandet stannar inte förrän du ändrar inställningarna.

Därför är löpbandet upplagt för uthållighets- och tempoträning. Du kan t ex ställa in löpbandetpå intervallträning, så det byter tempo under din träning.

Intervallträning på ett löpband behöver inte nödvändigtvis att vara i form av tempo. Du kan också träna intervaller genom att sätta på lutning på löpbandet. 

Dessutom funkar ett löpband också perfekt för dig som har en skada och önskar att hålla nere farten utan att bli frestad att löpa för snabbt. 

Kvinnor på löpband
Sätt lutningen på löpbandet

... så får du extra fart på både rumpa och låt – och får upp pulsen.

© Jakob Helbig
 

När är det bra att träna på löpband?

Speciellt nu under vintermånaderna, när vädret kan få många att hoppa över ett träningspass eller två. 

På bandet är du garanterad att ha torra kläder och varma fingrar, och du slipper hålla koll på bilister och cyklister i mörkret.

 

Är det bra att träna på löpband om du är nybörjare på att springa?

Är du nybörjare kan bandet vara ett bra sätt att starta löparkarriären, eftersom du har möjlighet att ta en kort tur och hoppa av så fort du blir trött. 

Du riskerar inte håll och utmattad kropp flera kilometer från hemmet.

 

Är löpträning på löpband lika bra som på landsvägen?

Forskare har länge diskuterat om löpning på löpband ger lika stor effekt som löpning utomhus.

Du upplever ju varken vindmotstånd eller ojämnt underlag för fötterna, när du tränar inomhus. Dessutom finns det några tekniska skillnader. Till exempel att du kan låta benen följa med bandet tillbaka automatiskt, istället för att använda egna krafter att göra det. Men nya studier visar faktiskt att det i stort sett inte är någon skillnad på de fysiska vinsterna av de olika sätten att springa på.

 

Hur undviker jag att träning på löpband blir tråkigt?

Undersökningar med testpersoner har faktiskt visat att löpbandet upplevs mentalt tuffare på grund av känslan vi får när vi inte kommer någonstans när vi springer.

Därför gäller det att bryta enformigheten och nyttja alla löpbandets inbyggda funktioner, som till exempel tempobyten, lutningar och program. 

Med lite uppfinningsrikedom kan du enkelt sätta ihop en varierad tur på bandet, så att du kan få glädje av alla de fördelar som promenader och löpning ger. 

 

4 grymma tekniker till löpbandet

1. Öka och sänk farten på löpbandet

Tempobyte är ett bra sätt att variera turen på löpbandet. Med ett enkelt knapptryck kan du får dina fötter att förflytta sig snabbare eller långsammare utan att tänka på det

  •  Löp i intervaller, där du till exempel skiftar mellan att jogga i 5 min och springa snabbt i 2 min, så pulsen höjs och sänks.

  • Mixa löpning och gång. Börja med att gå ett par minuter på en hastighet av 5 km/h. Öka sedan med 1 km/h varannan minut tills du löper i ett tempo som passar dig.

 Om du är van vid att springa med pulsklocka eller träningsapp läser du förmodligen ditt tempo som min per km - det vill säga på hur många minuter du springer en kilometer. 

Men de flesta löpband visar tiden uppmätt med hur många kilometer du tar dig på en timme (km/h).

I schemat kan du snabbt räkna om ditt tempo.

Km/t. Minuter per km
8 7.3
9 6.4
9,5 6.18
10 6
10,5 5.42
11 5.27
11,5 5.13
12 5
12,5 4.48
13 4.36
13,5 4.26
14 4.17
 

2. Träna efter ett mål när du springer på löpband

På löpbandets display kan du läsa av tid, antal kilometer och kalorier. 

Nyttja att informationen finns framför dina ögon och tävla mot dig själv.

  • Slå din senaste tid. Om du till exempel brukar löpa 20 min kan du bestämma dig för att idag är dagen du springer 25.

  • Förbränn fler kalorier. Bestäm dig för att du ska uppnå, till exempel 300 kalorier och använd lutning och fart för hjälpa dig nå målet. 

  •  Löp längre. Slutar du alltid springa när du uppnåt 5 kilometer så säg till dig själv att idga stannar du inte bandet förrän det står 5,5 kilometer på displayen.

 

3. Få löpbandet att variera din runda

Vill du helst bara koppla ur hjärnan när du tränar kan löpbandet bestämma en rutt åt dig. 

Många av löpbanden på gymmen har inbyggda löparprogram så att du per automatik får variation i både motstånd och fart under din springtur.

  • Testa ett program med backar, när maskinen automatiskt ändra lutningen.

  • Välj ett intervallprogram, där farten sökar och sänks under löpturen.

  • Använd timerfunktionen, som gör att bandet stannar efter en viss tid.

Läs också: Löpprogram till löpbandet
 

4. Spring backe upp och backe ner på löpband

Du behöver inte vara utan känslan av att löpa eller gå i kuperad terräng bara för att du tränar på ett platt löpband. 


1 %

lutningen på löpbandet kompenserar för det vindmotstånd du får när du springer ute i naturen. Springer du snabbare än 12 km/t, ska du ställa in lutningen till 1,5 % för att använda samma energi som i det fria.


Maskinen ger dig nämligen möjlighet att ställa in lutningen på din runda, så du får känslan av backar och samtidigt extra mycket träning för dina ben och din rumpa.

  •  Väljen brant lutning när du går på bandet, för att svettas extra.

  • Öka lutningen under tiden så det känns som att du går uppför ett brant berg. Börja till exempel på 1 %, och öka med 1 % varannan minut.

  •  Öka och sänk lutningen under rundan så det känns som du springer i backar.

 

7 fördelar med att springa på löpband

Fördel med löpband 1
Du kan se på teve, medan du tränar
Oavsett om du är hemma eller på gymmet finns det troligen en skärm i närheten. Låt en bra serie eller nyheterna underhålla dig medan du tränar
Fördel med löpband 2
Du kan gå på toaletten, når du behöver
De flesta tycker nog att en toastol är bekvämare än att sitta på huk bakom en buske, när nöden kräver. På löpbandet har du alltid en toalett i närheten.
Fördel med löpband 3
Du minimerar risken för skador
Eftersom löpbandet har ett plant underlag är det mindre risk att du vrider eller stukar foten vid landningen än när du springer i naturen.
Fördel med löpband 4
Du kan träna oavsett väder
Det är alltid fint väder på löpbandet, och du kan träna alla tider på dygnet oberoende av väderprognosen.
Fördel med löpband 5
Du kan se din löpstil i spegeln
Med en spegel framför dig kan du fokusera på löptekniska detaljer som att hålla armarna böjda i 90 grader och ryggen stolt sträckt.
Fördel med löpband 6
Det är enkelt att träna med en kompis
Om du och din löpkompis inte är lika snabba kan det vara svårt att hitta rätt tempo på vägarna. Med på var sitt löpband kan ni enkelt träna sida vid sida.
Fördel med löpband 7
Du kan byta mellan olika övningar
Använder du gymmets löpband är det enkelt att komplettera träningen med andra redskap. Avsluta exempelvis 10 minuter med handvikter för armar och axlar.
 

Vilka träningskläder är bra när jag springer på löpband?

Ta på dig något tunt och luftigt när du tränar på löpband.

I motsats till utomhuslöpning blir du inte störd av vind eller regn som kan kyla ner dig när du rör dig. Tvärtom blir du snabbt varm när du springer inomhus på löpband.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar