Så gör du Tire flips

Tire flips tränar hela kroppen. Det är viktigt att du använder rätt teknik när du lyfter så du inte skadar ryggen.

Gör så här

  • Övningen går i kort­het ut på att lyfta upp ett liggande traktordäck på högkant och välta omkull det. Det är viktigt för ryggen att du använder rätt teknik för att lyfta, genom att i huvudsak använda benmusklerna.
  • Kontrollera först att underlaget är halkfritt.
  • Fatta tag under däcket med så brett mellan händerna att du kan arbeta fritt mellan dem med låren. Pressa axel- och bröstpartiet mot slitbanan. Håll ryggen helt rak. Lås överkroppen till däcket i den här ställningen.
  • Sätt ena foten i marken framme vid däcket och den andra ett steg tillbaka. Fördela vikten jämt på båda fötterna och skjut dig nu framåt så att du trycker upp däcket med höften.
  • När däcket släpper från höften lyfter du det ena knäet och trycker det mot däcket för att få upp det helt på högkant.
  • Flytta händerna till ett överhandsgrepp, knuffa till och släpp taget när däcket välter. Backa så att du inte får däcket på fötterna.
  • Förenkla övningen Välj ett däck som inte är så tungt.
  • Om du saknar traktordäck Använd en sängbotten som ändå ska till tippen.
  • Tränar Hela kroppen.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background