Jordgubbe på träbord
Jordgubbar

Den perfekta smalmaten för dig som vill gå ner ett par kilon.

© iStock

Ät jordgubbar och gå ner i vikt

De röda, söta bären är mångas sommarfavorit och det är väldigt smart. Jordgubbar är kalorisnåla C-vitaminbomber, som du lugnt kan frossa i hela säsongen.

14 juni 2018 av Birgitte Muldbjerg
 

Därför ska du äta jordgubbar hela sommaren

Förutom att smaka fantastiskt är de kalorisnåla jordgubbarna fyllda med nyttiga vitaminer och mineraler. Det finns alltså goda skäl för att frossa i de röda, söta bären. Men jordgubbssäsongen är kort, så det gäller att få ut mesta möjliga av den. Läs här hur du gör samtidigt som du får lära dig massor av saker om jordgubbar.

Frågor och svar om jordgubbar

 

Vad innehåller jordgubbar?

Näringsinnehåll i jordgubbar

Innehåll Innehåll per 100 g
Kalorier i jordgubbar (kcal) 39
Protein i jordgubbar (g) 0,7
Fett i jordgubbar (g) 0,6
Vatten i jordgubbar (g) 90,0
C-vitamin i jordgubbar (mg) 66,8
K-vitamin i jordgubbar (µg) 20,0
Kalcium i jordgubbar (mg) 18,5
Källa: Livsmedelsdatabasen
 

Varför är jordgubbar röda?

Det är färgämnet antocyanin som gör jordgubbar röda och som samtidigt är en kraftfull antioxidant. 

 

Varför ska du äta jordgubbar?

Jordgubbar är smalmat

Du får massor av olika vitaminer och mineraler från jordgubbar och de är extra bra om du vill gå ner i vikt och spara på kalorierna. Det finns nämligen inte så många kalorier i jordgubbar – det är bara 41 kcal per 100 gram. 

Jordgubbar skyddar hjärtat

Antioxidanterna i jordgubbar verkar anti-inflammatoriskt och skyddar därmed hjärt-kärlsystemet. Jordgubbar har också visat sig kunna sänka innehållet av det osunda kolesterolet i blodet. 

Jordgubbar stärker immunförsvaret

Jordgubbar innehåller mer C-vitamin än apelsiner per 100 gram, och undersökningar visar att löpare som äter mycket C-vitamin har över 50 procent lägre risk att bli förkylda. 

Visste du att det räcker med 7–8 (100 gram) jordgubbar för att täcka ditt dagsbehov av C-vitamin? 

Jordgubbar skyddar mot solen

Ellagsyran i jordgubbar skyddar huden mot UVB-strålningen från solen och verkar därför som en slags solkräm inifrån. Men kom ihåg att även smörja in dig med massor av solkräm så att du skyddar huden på utsidan.

Jordgubbar motverkar Alzheimers

Fisetin är en flavonoid som verkar som en antioxidant. Den finns i många bär och frukter, men speciellt i jordgubbar, och kan bidra till att motverka Alzheimers.

 

När är det jordgubbssäsong?

Jordgubbarna är allra bäst i juni och juli.

Jordgubbssäsong
Jordgubbssäsong

Här ska du äta jordgubbar

 

Hur förvarar och bereder jag jordgubbar?

Färska jordgubbar

Jordgubbar smakar bäst dagen de är köpta, men de kan hålla sig ett par dagar i kylskåpet. Ta ut jordgubbarna ett par timmar innan de ska ätas, så att de blir rumstempererade.

Skölj jordgubbarna med stjälken kvar

Skölj precis innan jordgubbarna ska serveras – med stjälken kvar, så att det inte kommer in vatten i jordgubbarna.

Jordgubbar i frysen

Har du jordgubbar över kan du frysa in dem och använda i t ex smoothies eller i sylt. I frysen kan jordgubbarna hålla sig i 8 till 10 månader. 

Ät jordgubbarna direkt

C-vitaminerna i jordgubbar försvinner snabbt vid förvaring och beredning, så ät dem så snabbt som möjligt efter skörd – eller frys in dem.

 

Vad passar jordgubbar bra till?

Jordgubbar passar fint i mixern. Mixa dem i en läskande smoothie, t ex tillsammans med banan, ingefära och limesaft.

Jordgubbar är perfekta i sommarsallader med bladgrönt och nötter.

Glöm inte heller den traditionella sommardesserten jordgubbar med mjölk, men prova också att kombinera jordgubbarna med något salt, surt eller kryddstarkt: t ex fetaost, balsamico eller svartpeppar. 

 

Hur utnyttjar jag jordgubbarna bäst?

Ät 2 dl jordgubbar om dagen

Mellan 100 och 250 gram jordgubbar eller ca 2 dl om dagen ger en mätbar hälsoeffekt. Du kan inte äta för mycket bär. Din mage säger automatiskt stopp långt innan du når en skadlig nivå.

Ät inte bara jordgubbar

Du får ut största möjliga hälsoeffekt om du varierar vilka bär du äter, och i övrigt väljer frukt från hela färgpaletten.

Ät jordgubbarna som de är

Det är utan tvekan nyttigast att äta jordgubbarna färska och obehandlade, t ex som snacks, ovanpå kvarg eller i en sallad. Det är dock även nyttigt att äta frysta jordgubbar, t ex i en smoothie eller bärkompott.

 

Är jordgubben verkligen ett bär?

Eller är det en nöt, frukt eller något helt annat? Du har kanske länge hört diskussioner om att jordgubben inte är ett bär. Men hur är det egentligen? Här gör vi klart en gång för alla hur jordgubben ska klassificeras. 

Jordgubben är inte ett bär. Ett äkta bär består av en fruktkropp, som har mognat till t ex svarta vinbär. Jordgubben består istället av nötter. Det är de små prickarna du kan se på jordgubben. Själva jordgubben, alltså det röda, är inte heller ett bär utan fruktkött som nötterna sitter fast i. Därför kan vi varken kalla jordgubben för ett bär eller en nöt. Men vad ska vi då kalla den?

Den korrekta, botaniska beteckningen för en jordgubbe är en sammansatt frukt, även kallad en skenfrukt eller falsk frukt. Men det är ett långt och komplicerat ord, vilket gör att alla ändå kallar jordgubben för ett bär.

 

Recept på jordgubbar?

I FORM älskar jordgubbar och därför har vi massor av läckra jordgubbsrecept på vår hemsida. Här har vi samlat de allra bästa så att du kan äta jordgubbar hela dagen. Smaklig måltid!

Jordgubbar på morgonen

Chiagröt med jordgubbar och granatäpple

Börja dagen med ett energitillskott, som håller dig igång en stor del av dagen. Här får du receptet på en läcker och nyttig chiagröt med jordgubbar och granatäpple. ➡️ Gå till receptet

Morgonsmoothie med ananas, jordgubbar och granola

Njut av en exotisk morgonsmoothie med ananas och jordgubbstopping. ➡️ Gå till receptet

Jordgubbar på förmiddagen

Jordgubbsrabarbersaft

Byt ut förmiddagskaffet mot en smakrik jordgubbsrabarbersaft. ➡️ Gå till receptet

Smoothie med jordgubbar

En finsk undersökning visar att en blandning av jordgubbar, svarta vinbär, lingon och blåbär är extra nyttig. ➡️ Gå till receptet

Jordgubbar till lunch

Kycklingsallad med jordgubbar

Glöm tråkiga lunchlådor. Denna kycklingsallad med jordgubbar sprudlar av sommar och sol. Smaklig måltid! ➡️ Gå till receptet

Jordgubbar på eftermiddagen

Nyttig glasspinne med jordgubbar och rabarber

Sötsugen? Många blir sötsugna på eftermiddagen. Stilla sötsuget med en smaskig glasspinne från frysen. ➡️ Gå till receptet

Kom ihåg att jordgubbar också är läckra att äta som de är. För 100 kcal kan du äta hela 50 färska jordgubbar eller 250 gram.

Jordgubbar till middag

Kalv med potatis, broccoli och jordgubbar

Bjud familj eller vänner på en läcker kalvfilé med ugnsbakad potatis och jordgubbssallad. ➡️ Gå till receptet

Jordgubbar till dessert

Choklad-banan-pannkakor med jordgubbar

Dekorera de här läckra choklad-banan-pannkakor med lite färska jordgubbar. ➡️ Gå till receptet

Banankaka med jordgubbar och smält choklad

Gillar du kaka mer? Prova då vår gluten- och sockerfria banankaka med jordgubbstopping. ➡️ Gå till receptet

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar