Putmage? Du kan ha dold förstoppning

Din putmage kan bero på dold förstoppning. Det kan du ha även om du går på toaletten varje dag.

Även om du sköter din mage varje dag kan du ha dold förstoppning. Problemen uppstår när matrester hopar sig i tjocktarmen och den inte töms tillräckligt väl när du går på toaletten.

Tjocktarmen blir därför tvungen att utvidga sig upp till fem gånger den normala storleken – och det både syns och märks.

Förstoppning vanligt

Var tredje person lider av förstoppning, och det är i synnerhet kvinnor som står för de flesta fallen – så många som 88 procent.

Det beror bland annat på att en del yngre kvinnor tillbringar dagarna bakom ett skrivbord utan att röra särskilt mycket på sig. De motionerar inte heller särskilt mycket när de är lediga.

Så blir du av med svullen mage

Tarmarna är inte förberedda på stillasittande och därför uppstår det snabbt kö i systemet när kroppen är inaktiv.

Kolla dig själv här

Du sköter din mage varje dag, men ...

  • Du är ofta öm i magen eller har till och med ont, i synnerhet i höger sida.
  • Du har luft i magen som gör den uppblåst.
  • Du rapar och får sura, illaluktande uppstötningar.
  • Din mage kurrar.
  • Du har huvudvärk och mår illa.
  • Du har ibland symtom som påminner om influensa, till exempel att du är trött, öm i kroppen eller fryser. Symtomen försvinner när du har varit på toaletten.

Här finns din förstoppning

  1. Mat smälts i magsäcken.
  2. Tunntarmen suger ut näring ur maten.
  3. Resten transporteras vidare till tjocktarmen. Här anhopas den, det tar extra lång tid för tjocktarmen att bearbeta maten. Det är bara små mängder i taget som utsöndras av ändtarmen. Om man haft förstoppning under lång tid kan tjocktarmen utvidgas och innehålla 1500–2 000 gram avföring.

Så här tar du hand om den

Det är vanligt att man inte vet om att man har dold förstoppning. Om man går på toaletten 1–2 gånger om dagen uppstår sällan någon misstanke om det.

Därför är det extra viktigt att vara uppmärksam på signalerna som kroppen sänder ut, så att det inte slutar med att du blir så förstoppad att du blir sjuk.

Sunda mat-och dryckesvanor är av mycket stor betydelse, ofta kan du avhjälpa förstoppningen genom att dricka mycket vatten och äta minst 30 gram fibrer varje dag, det gör att matsmältningen fungerar smidigare.

Fullkorn och grova grönsaker är bra fiberkällor – drick dock mycket vatten till så att det inte bildas proppar. Ät och drick flera gånger under dagen.

Varje gång du stoppar något i dig aktiveras tjocktarmen. Om det går många timmar mellan måltiderna går matsmältningsprocessen i stå. Motionera för att aktivera tarmarna.

Och gå på toaletten när du känner att det behövs, och ignorera inte signalerna för att du är på fel plats vid fel tidpunkt. Det förvärrar förstoppningen.

LÄS OCKSÅ:Förstoppning? Så blir du av med den

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Gå ner i vikt
Gå ner i vikt

Det har varit förvånansvärt lätt att fasta

Gå ner i vikt

Min midja har inte varit så tydlig på flera år

Gå ner i vikt

Christina gick ner 9 kilo efter 7 veckor med periodisk fasta

Gå ner i vikt

Periodisk fasta – sunt eller sjukt?

Gå ner i vikt

Är popcorn nyttiga snacks?

Gå ner i vikt

Sant eller falskt? 14 myter om träning och viktminskning

Gå ner i vikt

Kaloriberäknade kostplaner: Hitta ditt mål, följ planen, se resultat!

Gå ner i vikt

Köksredskapet som hjälper dig att gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Myter om ketodieten – är det hälsosamt?

Gå ner i vikt

Guide: Lyckas med din viktminskning – och håll vikten

Gå ner i vikt

Lyckas med en hälsosam livsstil

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen