Stress kan orsaka putmage

Vill du ha en platt och snygg mage? Pressa då inte dig själv för mycket, inte heller med träningen.

Även om vi lever på 2000-talet reagerar vår kropp fortfarande som om vi vore kvar i stenåldern.

Därför stänger den ner alla system som inte är absolut livsnödvändiga när vi stressar över en uppgift på arbetet eller när frukosten ska göras. Kroppen känner ingen skillnad på om vår stress enbart beror på vanlig vardagsstress eller stress som handlar om liv eller död.

Därför tolkar den all slags stress som om det gällde livet, och därför skickas all energi ut till hjärtat och musklerna, så att vi kan fly från den farliga sabeltandade tigern som kroppen tror angriper oss.

Kroppen försöker därför hålla kvar fettdepåerna så att den har energi nog för att springa långt om det skulle bli nödvändigt. Fettet på magen är särskilt populärt eftersom det är lättare att förbränna det än fettet på höfterna.

Det är bland annat hormonet kortisol som hjälper oss att hålla kvar fettet, och det får dig också att äta mer än du behöver för att säkra extra energi.

Det är stor skillnad på att ha mycket att göra och att vara stressad. Vad är du? Gör vårt stresstest och få svaret.

Så tar du hand om magen

Lev i ett så lugnt tempo att du inte stressar hela tiden – spara stressen till situationer då det gäller.

På så sätt kan du hålla din kortisolnivå på en sund nivå, vilket gör att kroppen inte ständigt befinner sig i ett tillstånd av kamp.

Det gör du bland annat genom att inte pressa dig onödigt mycket när det gäller träningen, anser träningsfysiologen och personlige tränaren Jacob Søndergaard.

Om du redan tränar 3–4 gånger i veckan kommer det inte att hjälpa dig att pressa in ännu mer träning i ditt program.

Tvärtom gör det dig ännu mer stressad och fettet klamrar sig ännu hårdare fast. Det kan ske mirakel med en putande mage om du minskar träningen en tid, så kroppen får tid att återhämta sig, säger tränaren.

De mest lästa artiklarna just nu
Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Styrkeövningar

1. december

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Motivation till träning

Därför bör du komma 5 minuter innan passet börjar – och andra tips till gymmet

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Stress
Annons

Hitta saker i din vardag som får dig att må bättre

Stress

Kan motion och mindfulnes hjälpa mot stress?

Stress

Är vi verkligen mer stressade idag än förr i tiden?

Stress

Är det de många arbetsuppgifterna som skapar stress på jobbet?

Stress

Vilka livshändelser är mest stressande?

Stress

Blir vissa människor lättare stressade än andra?

Stress

7 anledningar till att det inte lönar sig att stressa

Stress

Arbetslösa upplever också stress

Stress

Hjärnmat hjälper dig att stå emot stress

Stress

6 saker som gär din hjärna glad

Stress

Stressade kvinnor: ”Det önskar jag att jag hade vetat innan jag gick in i väggen”

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen