Stress kan orsaka putmage

Vill du ha en platt och snygg mage? Pressa då inte dig själv för mycket, inte heller med träningen.

3 augusti 2010 av I FORM

Även om vi lever på 2000-talet reagerar vår kropp fortfarande som om vi vore kvar i stenåldern.

Därför stänger den ner alla system som inte är absolut livsnödvändiga när vi stressar över en uppgift på arbetet eller när frukosten ska göras. Kroppen känner ingen skillnad på om vår stress enbart beror på vanlig vardagsstress eller stress som handlar om liv eller död.

Därför tolkar den all slags stress som om det gällde livet, och därför skickas all energi ut till hjärtat och musklerna, så att vi kan fly från den farliga sabeltandade tigern som kroppen tror angriper oss.

Kroppen försöker därför hålla kvar fettdepåerna så att den har energi nog för att springa långt om det skulle bli nödvändigt. Fettet på magen är särskilt populärt eftersom det är lättare att förbränna det än fettet på höfterna.

Det är bland annat hormonet kortisol som hjälper oss att hålla kvar fettet, och det får dig också att äta mer än du behöver för att säkra extra energi.

Det är stor skillnad på att ha mycket att göra och att vara stressad. Vad är du? Gör vårt stresstest och få svaret.

Så tar du hand om magen

Lev i ett så lugnt tempo att du inte stressar hela tiden – spara stressen till situationer då det gäller.

På så sätt kan du hålla din kortisolnivå på en sund nivå, vilket gör att kroppen inte ständigt befinner sig i ett tillstånd av kamp.

Det gör du bland annat genom att inte pressa dig onödigt mycket när det gäller träningen, anser träningsfysiologen och personlige tränaren Jacob Søndergaard.

Om du redan tränar 3–4 gånger i veckan kommer det inte att hjälpa dig att pressa in ännu mer träning i ditt program.

Tvärtom gör det dig ännu mer stressad och fettet klamrar sig ännu hårdare fast. Det kan ske mirakel med en putande mage om du minskar träningen en tid, så kroppen får tid att återhämta sig, säger tränaren.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar