Lär dig magträning med resultat

Slösa inte bort din tid på magträning som inte aktiverar musklerna på rätt sätt.

Visst kan du bara lägga dig ner på golvet och börja göra hundratals situps, men du får först på allvar riktig nytta av dem om du aktiverar musklerna på rätt sätt så att de också kan prestera optimalt. Annars riskerar du faktiskt att all energin från dina ansträngningar går förlorad.

Så tar du hand om magen

Du får bäst tag i musklerna om du vänder koncentrationen inåt och försöker spänna hela magen under tiden du gör dina magövningar. Det gäller att andas med hela kroppen i stället för bara med magen.

Du kan träna andningen med den här övningen: Stå med fötterna lätt isär och placera tungan i gommen mot framtänderna. Ta ett djupt andetag genom näsan och känn hur luften utvidgar sig ner vid bröstkorgens bakre del och vidare ner i ländryggen, fötterna och benen.

Magen ska inte tillåtas utvidga sig under tiden, all luft ska däremot fylla lungornas baksida.

Ett annat bra tips är att stänga ögonen när du gör magövningarna. Då kan nervsystemet koncentrera sig på känslan av att stärka magmusklerna utan att bli störd av synen. Det tvingar kroppen att fokusera på att träna magmusklerna.

När du gör dina övningar kan du föreställa dig att ett kraftigt ljus (som lasersvärdet i Star Wars) skjuts ut ur magmusklerna. Det hjälper dig att spänna musklerna ännu mer.

De mest lästa artiklarna just nu

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background