4 ben- och rumpövningar som din kropp kommer att tacka dig för

Vill du också kunna gå i trappor och resa dig obehindrat från en stol som 70-åring, så ska du sätta de här fyra ben- och rumpövningar på schemat.

Kvinna gör utfall

ÖVNINGAR FÖR DIG – som vill kunna komma upp från en stol som 70-åring.

© wichmann+bendtsen

De här fyra lår- och rumpövningarna är perfekta för dig som gärna vill kunna resa dig från en sol, gå i trappor, komma in och ut ur en bil utan problem, gå snabbt nog för att hinna över på grön gubbe och slippa knäproblem - hela livet.

Vi guidar dig steg för steg till starkare lår och rumpa!

GET BACK UP


  • Lägg dig ner på golvet – på magen, ryggen eller sidan.

  • Kom upp till stående igen på valfritt sätt, med eller utan hjälp av händerna. Testa gärna utan händer först.

Kvinna gör get back up övning
© wichmann+bendtsen

MULTI-UTFALL


  • Stå med fötterna höftbrett isär och med knän och fötter i samma riktning.

  • Ta ett kliv fram med höger fot och skjut dig tillbaka. Ta ett kliv åt sidan med höger fot och skjut dig tillbaka. Ta ett kliv bakåt med höger fot och återvänd. Repetera sedan övningen med vänster fot i alla tre riktningar, och börja från början.

  • Börja med små kliv, och gör dem gradvis större.

Kvinna gör multi-utfall, övning
© wichmann+bendtsen

HOPPSQUAT


  • Stå upprest och gå ner i en squat. Sträck dig snabbt igen medan du, med kraft, drar armarna uppåt och hoppar så högt du kan.

  • Landa mjukt och ge efter i dina knän vid landningen.

Kvinna gör hoppsquat, övning
© wichmann+bendtsen

STEP UP


  • Stå med rak kropp bakom en stadig stol eller ett högt trappsteg.

  • Kliv upp med höger fot, lyft vänster knä och kliv ner.

  • Gör flera repetitioner med höger ben och sedan med vänster.

Kvinna gör step up, övning
© wichmann+bendtsen

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background