Variera dina rundor och undvik skador

Utforska ditt närområde och hitta nya löprundor. På det sättet får du både utmaningar varje gång du är ute och springer, samtidigt som du minskar risken för skador.

Det finns många fördelar med att springa på morgonen så satsa på att komma ut tidigt - även om du är en sjusovare.

Variera dina löprundor

Istället för att alltid springa samma runda gäller det att planera veckans rundor, så att var och en av dem bjuder på nya utmaningar. Träningen blir mer omväxlande, risken för skador minskar och framför allt – formen förbättras!

Topografin

  • Välj en plan runda ena dagen och backar eller trappor den andra. I backarna stärker du musklerna i rumpa och lår, medan konditionen får ett rejält lyft. De plana rundorna stärker förmågan att vara uthållig och hålla samma tuffa tempo, samt gör dig mentalt starkare.

Underlaget

  • Det är himmelsvid skillnad mellan att springa på plan asfalt, kullerstenar och det mjuka underlag som du hittar i skogen och på stranden. Mjuka och släta underlag tränar själva löpstilen, så du blir en tekniskt bättre löpare.

LÄS OCKSA: Så här behandlar du en benhinneinflammation

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background