Styrketräna och bli snabbare

Många löpare glömmer att styrketräna benen eftersom som de tycker att benen blir starka av själva löpningen. Faktum är bara att det är stor skillnad på löpträning och benspecifik styrketräning.

Flera forskare betonar starkt att styrketräning både är genvägen till bättre tempo i löparskorna och lägre skaderisk.

Beattie K1, Carson BP, Lyons M, Rossiter A, Kenny IC. The Effect of Strength Training on Performance Indicators in Distance Runners. J Strength Cond Res. 2017 Jan;31(1):9-23. doi: 10.1519/JSC.0000000000001464.

Så lyfter du din löpning med styrketräning

  • Välj övningar som knäböj och utfall, som involverar samtliga stora muskler i underkroppen.
  • Håll en tung kettlebell/hantel i båda händerna.
  • Gör 10-15 repetitioner. Klarar du fler så använd en tyngre vikt.
  • Gör totalt 3 set med 10–15 repetitioner.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background