Sprinta dig i form

Om du vill bli en snabbare löpare ska du springa tabata-intervaller som innebär att du spurtar i 20 sekunder och vilar i 10.

Träna enligt programmet och bli klar för start i marathon med 5:1-metoden.

Tabatalöpintervaller där du spurtar i 20 sekunder och vilar i 10 är superpopulära och perfekta för motionslöparen. De är enkla att göra, snabbt avklarade och du får massor igen när kroppen kommer utanför sin bekvämlighetszon.

I början kan det räcka med att väva in 10 tabataintervaller i en lugn träningsrunda, men efter hand som formen blir bättre kan du köra 2 x 10-intervaller med fem minuters lätt löpning mellan.

Uppvärmning vid tabata-sprint

Värm upp noga innan intervallerna. Den höga intensiteten sliter annars på kroppen, om du inte har värmt upp leder och senor ordentligt.

  • Spring först lätt i 5 minuter.
  • Gör därefter 25 höga knälyft och 25 spark i rumpan.
  • Gör 10 utfallssteg.
  • Spurta snabbt i 25-30 meter.
  • Upprepa från början (bortsett från den inledande löpningen) – så är du bra uppvärmd och redo för några tuffa tabataintervaller.

Anmäl dig I FORM Loppet direkt - KLICKA HÄR

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background