Squat med twist, kvinna gör yoga.
© Jakob Helbig

Squat med twist

På samma sätt som spända axlar behöver massage för att mjukas upp, har matsmältningssystemet behov av att tarmarna blir masserade så att de släpper på det de håller kvar vid.

8 december 2016 av Susanne Lidang

Squat med twist

Stretchar anklar, ljumske och rygg och lossar i ländryggen. De inre organen pressas ihop lätt, masseras och rensas ut.

Här är 4 skäl till att du kan gå ner i vikt med yoga.

Så gör du

  • Sätt dig på huk med höftbredds avstånd mellan fötterna 
  • Tippa svanskotan ner mot golvet 
  • Tårna kan peka lite ut åt sidorna, bara du ser till att de är i linje med knäna så du inte vrider dem 
  • Pressa armbågarna mot insidan av dina knän och pressa ihop handflatorna framför hjärtat 
  • Skjut fram och upp bröstet, medan du försöker hålla ryggen sträckt och axlarna lite bakåtrullade 
  • Räta upp huvudet, svanskotan fortsätter peka nedåt. Slappna av i käken 
  • Sträck ut vänster arm rakt ut åt vänster och placera fingertopparna i golvet. Pressa in vänster överarm mot vänster innerlår 
  • På en inandning sträcker du höger arm lodrätt upp med handflatan framåt 
  • Prova att tänka höger skulderblad in mot ryggraden, så du känner att det bränner lite omkring kanten av skulderbladet. 

Håll ställningen i 5 djupa och lugna andetag, innan du upprepar åt motsatta sidan.

Squats är övningen framför alla. Men har du koll på grundtekniken? Se den här.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar