Fisken

Tänker du någonsin på din andning? Det borde du göra. Genom att bara andas lite bättre, kan du må mycket bättre. Denna yogaövning hjälper dig att förbättra kvaliteten på din andning.

Fisken, kvinna gör yoga.

Fisken

Stretchar bröstet och öppnar nyckelben och axlar. Förbättrar kvaliteten på andningen.

Så gör du

  • Ligg på ryggen med armarna längs sidorna av kroppen med handflatorna nedåt
  • Böj det ena knäet, sätt foten i golvet, så du kan lyfta bak, och flytta in händerna under skinkorna
  • Handflatorna är i golvet så att skinkorna ligger ovanpå dina handryggar och handleder, när du sänker ner dem. Händerna är bredvid varandra
  • Sträck nu ut benen, håll ihop dem och flexa med fötterna så att tårna pekar uppåt
  • På en inandning pressar du ner armbågarna allt du kan mot golvet, så att bröst och nackkotor kommer upp från golvet. Det är okej att huvudet också lyfts upp
  • Gör du det är det mycket viktigt att slappna av helt i nacken och låta huvudet hänga, så du undviker att spänna nacken
  • Andas djupt och slappna av i ansiktet.

Bli kvar i ställningen i 3–5 fulla andetag, innan du långsamt rullar ner igen på en utandning. Ligg kvar ett ögonblick. Upprepa 1–2 gånger.NybörjartipsÄr du nybörjare är det en bra idé att låta toppen av huvudet röra lite lätt vid golvet – eller så kan du ha en filt under huvudet.LÄS OCKSÅ:Guide till rätt yogautrustning

De mest lästa artiklarna just nu

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background