Skivat ägg på en tallrik

Det visste du inte om proteiner

I FORM gör nu upp med osäkerheten kring proteiner. Få reda på vilka sex proteinmyter som det ligger sanning i och inte.

9 maj 2016 av Martin kreutzer

6 myter om protein

Myt 1: Man får inte tillräckligt med protein i vanlig kost

Falskt!

Även när du går på diet, då du behöver massor av protein och överlag äter små portioner, så är det relativt enkelt att få i sig den rekommenderade mängden proteiner. Det kräver bara att du väljer några magra protein­bomber som skaldjur, mager fisk, skyr, kyckling och kalkon.

Myt 2: Det är viktigt att få i sig proteiner direkt efter träning

Falskt!

Nya undersökningar visar att effekten är lika stor när du äter proteiner före, under och efter träningen. Proteiner i samband med träning gynnar dig dock bara om du tränar mycket hårt, till exempel stenhårda intervaller eller tung styrketräning.

Myt 3: Det finns en gräns för hur mycket protein man kan ta upp på en gång

Delvis sant

Det finns undersökningar som har visat att det kan vara svårt att ta upp mer än 30–40 gram protein i taget. Det betyder dock bara att måltidens övriga proteiner står på kö och tas upp efter hand. 

Se hur du får flest proteiner här

Myt 4: Protein förstör njurarna

Falskt!

Bara de som äter väldigt mycket protein kan få överbelastade njurar och även i de fallen skadas endast de som redan i förväg har njurproblem. Inom de mängder som vi rekommenderar i den här artikeln finns inga negativa konsekvenser. 

Myt 5: Du kan bli fet av för mycket protein

Sant!

Det är lika mycket energi i protein som i socker så om du äter för mycket protein får du lätt i dig för många kalorier. Straffet kan bli envisa valkar runt midjan.

Myt 6: Proteinpulver är ett bra alternativ till en naturligt proteinrik kost

Mest falskt

Det är med proteinpulver som med energidrycker: De ger dig bara kalorierna, men inte alla de andra nyttiga ämnen som finns i råvarorna. Det är alltid bättre att äta nyttiga och proteinrika matvaror som ägg, fisk, skyr och baljväxter, och nöja sig med proteinpulver i de situationer där ”riktig” mat helt enkelt inte fungerar.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar