Kostpyramid: Antiinflammatorisk kost

Se den klassiska kostpyramiden i en antiinflammatorisk version. Lär dig mer om vilka matvaror du ska äta mycket av och vilka du ska hålla igen på.

13 augusti 2018 av Läkare Jerk W. Langer

Världens sundaste kostpyramid

Här är en enkel och praktisk guide för dig som gärna vill äta antiinflammatorisk kost: Ät och drick av pyramidens två nedersta delar och håll igen med de övre delarna i den orange toppen.

Lär dig mer om antiinflammatorisk kost här.

När du kombinerar det du äter på rätt sätt, kommer kroppen hitta en balans, som både skapar välbefinnande och energi och skyddar dig mot en lång rad sjukdomar. Nämligen alla de som kan härledas till den farliga kroniska inflammationen.

Ladda ner kostpyramiden här

Så ska du tolka kostpyramiden

Den orange toppen: Ät och drick endast lite – eller undvik det helt.

I pyramidens orange topp hittar du mat och dryck som är proinflammatorisk, som potentiellt leder till övervikt och är sjukdomsframkallande. Med andra ord är detta mat som leder åt fel håll. Det är följande matvaror det gäller:

  • Socker 
  • Förädlad, onaturlig mat 
  • Salt 
  • Vitt ris, vit pasta och vitt bröd 
  • Godis 
  • Läsk och juice 
  • Chips 
  • Växtoljor med mycket omega-6


Den ljuslila delen: Ät och drick detta i måttliga mängder.

Mat och dryck i den ljuslila delen kan göra dig sundare, om du inte äter och dricker för stora mängder. Detta gäller följande matvaror:

  • Ost 
  • Sojaprodukter 
  • Mörk choklad 
  • Mager mjölk 
  • Potatis 
  • Rött kött 
  • Alkohol (max ett standardglas dagligen för kvinnor, två för män) 
  • Ägg 
  • Kaffe 


De två nedersta delarna – den ljusblå och den lila: Ät och drick ofta.

I de ljusblå och lila pyramiddelarna hittar du mat som stärker ditt antiinflammatoriska försvar, så att du är skyddad mot en lång rad sjukdomar, och hjälper dig att hålla en sund vikt. Låt speciellt den mörklila delen utgöra grunden i din kost – så är du på god väg mot en stark kropp som kan hålla länge. 

Följande matvaror ska du äta ofta av:

  • Mager fisk 
  • Nötter 
  • Frön med omega-3 
  • Sunda växtoljor 
  • Frukt 
  • Kryddor 
  • Probiotiska mjölkprodukter 
  • Te 
  • Fågel

Följande matvaror ska du frossa i:

  • Fet fisk med mycket omega-3 
  • Skaldjur 
  • Grova fullkorn 
  • Bär 
  • Vatten 
  • Grönsaker 
  • Baljväxter

Artikeln är publicerad i I FORM 13/2011. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar