Dermatologens bästa råd till sund och vacker hy

Huden är vårt största och viktigaste organ. Huden reglerar din temperatur och skyddar dig mot kemikalier, virus och bakterier. Men hur tar du hand om den? Få dermatologens bästa råd här.

Glad äldre kvinna med rynkor

TAR DU HAND OM DIN HY? Så här får du en sund och vacker hud i balans!

Tar du hand om din hud?

Huden kan vara en känslig historia och många upplever hudproblem under hela livet.

Vi har frågat en dermatolog om allt från rynkor till röda näsor, rosacea och rengöringsrutiner, så du kan få en strålande, sund och mjuk hud.

De 10 bästa råden hittar du här!

Det säger dermatologen:

Kan din hud andas när du tränar...

...eller känns det mer som om den är instängd i en plastpåse? Isåfall är din kräm troligen orsaken. Krämer kan vara baserade på antingen växtoljor eller mineraloljor, som också kallas petrolatum.

De allra flesta krämer innehåller petrolatum. Det lägger sig som en hinna på huden och håller fukten. Det är bra om du har torr hud, men det är långt ifrån en fördel när du svettas.

Tips! Använd en växtolja eller en kräm som är baserad på växtolja de dagar du tränar – så kan din hud andas bättre.Det gäller oavsett om du smörjer dig före eller efter träningen. En bra växtolja kan till exempel vara arganolja. Kom ihåg att det i regel räcker med ett par droppar åt gången.

Ta bilder på dig själv...

...för det är det enda sättet du kan se om dina födelsemärken förändras. Ta några bilder både framifrån och bakifrån, och komplettera med närbilder av de fläckar som du vill hålla ett öga på. Placera en linjal bredvid markeringarna på närbilden så att du bättre kan bedöma storleken från gång till gång.

Snyter du dig ofta...

…och vill undvika att näsan blir röd och torr, är en gammal hederlig näsduk av tyg det allra bästa valet. Tyget är nämligen mycket mildare mot huden än repiga pappersfibrer. Komplettera med lite fet kräm under näsan.

Har du finnar och kvisslor...

...är det nästan omöjligt att inte pilla. Men låt bli ändå! Det är helt klart bäst att lämna finnar i fred. Du kanske kan pressa ut en del av varet, men du pressar in något också. Du skjuter nämligen orenheterna djupare in i huden så att inflammation fördjupas.

Således tar det mycket längre tid för finnen att försvinna och det finns en mycket större risk för ärrbildning.

Du ska äta morötter som en kanin...

…om du har planer på att få en somrig ansiktsfärg av dem. Det är inte värt besväret. Men om du lider av soleksem kan det vara en bra idé att ta ett tillskott av betakaroten, som är det ämne som färgar morötterna orange.

I kapselform kan du lättare få högre doser, och det hjälper pigmenteringen att komma igång och bygga ett litet försvar mot solens strålar. Börja i slutet av februari eller i början av mars om du vill vara redo för den svenska solsäsongen.

3 myter

Det florerar många myter när det kommer till vad som gör och inte gör huden glad.

Få svaren på om myterna stämmer här!

Fet mat ger dig oren hy

Falskt: Fet mat kan inte krypa ut i huden och orsaka finnar.

Du får rynkor av din sovställning

Delvis sant: Sover du alltid på samma sida så kan det vara så att du får fler rynkor där, men det är många andra saker som är mycket mer relevanta att vara uppmärksam på när det kommer till rynkor, till exempel sol och rökning.

Du kan läsa de viktigaste råden mot rynkor här!

Huden blir “beroende” av krämer

Falskt: Du kan inte komma till en situation där din hud plötsligt inte kan vara utan kräm. Däremot kan du vänja dig vid känslan av att vara insmord.

Alla hudåkommor förvärras av stress...

för huden är på många sätt en spegel av hur du mår. Det är dock inte så att du kan få en hudsjukdom av att vara stressad. Men om du har en hudåkomma liggande latent i dina gener, eller redan lider av till exempel akne, psoriasis eller resacea kan det blossa upp när du pressar dig själv för hårt.

Badar du i väldigt varmt vatten...

…avfettar du huden så att den blir torr. Jämför med när du diskar. Det är riktigt hett vatten som får fettet från pannan att släppa, och det är precis samma saker som sker med din hud i en varm dusch.

Din hud mår bra av fet fisk...

…för att kunna repareras och underhållas. Alla cellmembran i kroppen – inklusive de i din hud – innehåller fetter, och därför behöver huden tillräckligt av dem för att undvika att bli torr.

Så om du inte får tillräckligt med fiskolja genom kosten, kan det vara en bra idé att äta kosttillskott.

Läs också: hudens superämne – kollagen

Tvättar du dig för ofta...

...gör du mer skada än nytta. Om din hud är fet, kan det vara bra att tvätta den med en rengöringsprodukt två gånger om dagen, men annars är det bäst att nöja sig med en enda.

Om du är osäker på vad din hud föredrar så känn efter hur hyn känns under en period med dubbel rengöring jämfört med en period när du bara tvättar en gång per dygn.

Har du tendens til eksem...

…är din hud som en mur som saknar murbruk. Det vill säga att barriären är skörare och därför kan saker som nickel, parfym och tillsatsämnen enklare tränga in i huden så du utvecklar allergi.

Hade du eksem som liten kommer din hud att under resten av livet vara mindre motståndskraftig och mer mottaglig. Därför är det då viktigt att du är extra uppmärksam på innehållet i produkter för att inte utsätta dig själv för allergiframkallande ämnen.

Faktum är att åtta till nio av tio kvinnor över 15 år celluliter. Läs mer här.

Källa: Janne Touborg är specialläkare i dermatologi och arbetar som klinikchef hos Cutanea, som är en privatklinik för hudsjukdomar.

Artikeln publicerades i I FORM nr 2/2020

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background