Var snäll mot din hud när du tränar

En aktiv livsstil med massor av motion kan vara en utmaning för din hud. I FORM hjälper dig att ta hand om din hud när du tränar.

27 september 2016

I FORM-erbjudande: Få en sund och mjuk hud med en kritikerrosad, exfolierande skrubb från Dermalogica HÄR. 


1. Ta bort makeupen. 

Många följer inte detta råd, men de gör sig själva en björntjänst.

Din mascara är inte nödvändigtvis ett problem (medmindre den begynder at løbe), men foundation och puder är det. De hindrar din hud från att svettas naturligt och göra sig av med avfallsprodukter. Det är därför bra att rengöra huden och ge den de bästa förutsättningarna innan du börjar träna. 

2. Se till att dina redskap är rena och hygieniska. 

Om du använder träningsmatta, träningshandskar, svettband eller liknande, bör du rengöra dessa med jämna mellanrum.Tränar du på gym är det också bra att torka av/sprita maskinerna INNAN du använder dem, och inte endast när du är klar.

Bakterier från redskap och maskiner sitter kvar och sprider sig lätt till både kropp och ansikte under ett hårt träningspass. 

3. Koll på kläderna.

Dina träningskläder påverkar också din hud.När svettkörtlarna börjar arbeta kan vissa kläder bli tunga och våta, och under en eller flera träningstimmar har svett och bakterier god tid att påverka din hud.

Därför: Se till att dina träningskläder är svettransporterande och andas. Din hud blir inte lika irriterad och den kan samtidigt andas. Se också till att inte använda samma träningsset flera gånger i rad utan att tvätta det. Då undviker du att få bakterier från föregående träningspass på din hud. 

4. Rengör och vårda din hud.  

Det är alltid bra att duscha direkt efter träning, då tvättar du bort svett och bakterier från din hud.Använd en mild rengöringstvål till ansikte och kropp – och undvika att skrubba eftersom det stressar huden och kan ge finnar.Har du inte tillgång till dusch efter träningen kan du rengöra huden med rengöringsservetter. (uden parfume o. lign. som irriterer huden).

Se också till att återfukta huden efter att du har duschat så att den inte blir torr. Det kan nämligen också irritera huden och ge upphov till orenheter och finnar. 

Bonusinformation:

Styrketräning kan öka risken för oren hud och finnar. Detta beror på att styrketräning ökar kroppens produktion av det manliga könshormonet testosteron – även hos kvinnor. Så länge du följer ovanstående råd och tar hand om din hud, kan du dock träna utan att bekymra dig om oren hud. 

Ta hand om och vårda din hud lite extra med exklusivt I FORM-erbjudande

Oavsett om du tränar mycket eller lite, så har du just nu möjlighet att skämma bort din hud med en superbra, vårdande produkt. Den exfolierande skrubben, Daily Microfoliant, är Dermalogicas mest sålda produkt i Skandinavien, och det är inte konstigt.

Det unika risbaserade enzympulvret mikroexfolierar huden och gör den omedelbart klarare och mjukare. Produkten är dessutom så mild att den kan användas dagligen.

Daily Microfoliant är värd 549:– men du kan få den tillsammans med 4 nummer av I FORM för endast 149:– + 49:50 i porto och exp. Läs mer om den utsökta skrubben och det fina erbjudandet HÄR  


Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar