Världens bästa diet: GI-tabell

Välj råvaror som ger dig stabilt blodsocker. Här kan du ladda ned en GI-tabell till Världens bästa diet.

Ju grövre, desto bättre! Så kan man kort beskriva hur du ska välja dina kolhydrater. En mer specifik metod är att välja utifrån matvarans GI.

Ladda ner den överskådliga och användarvänliga GI-tabellen från "Världens bästa diet". Som I FORM-prenumerant får du den direkt.

Du måste vara inloggad för att kunna ladda hem filen, logga in eller skapa profil här.

Vad är GI?

GI står för "Glykemiskt index."
Om en matvara har lågt GI innebär det att den mättar mer och att ditt blodsocker stiger långsammare och till en lägre nivå än med matvaror som innehåller mycket kolhydrater som har högt GI.

Livsmedel med högt GI (över 70) som till exempel vitt bröd, ris, potatis och sötsaker ger en snabb och stor ökning av blodsockret.

Livsmedel med lågt GI (under 55) som exempelvis fullkornsbröd, bönor och fiberhaltiga grönsaker ger dig en lägre och jämnare höjning av blodsockret.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background