Kvinna håller vikten efter diet

Omkring 90 procent av dem som lyckas hålla sin nya vikt motionerar i minst 1 timme om dagen.

© iStock

Håll vikten efter en diet

Oavsett vilken diet du väljer så hjälper vi dig att hålla vikten efteråt.

15 december 2017 av Martin Kreutzer

Så gör du efter fem klassiska dieter

Under en diet får du nya vanor, varav en del kan vara svåra att hålla fast vid när du återgår till normal kost. Med rätt strategi undviker du att falla tillbaka i dåliga vanor. Här får du goda råd som hjälper dig att hålla vikten efter fem vanliga viktminskningsmetoder.

Trött på att jojobanta? Här får du 5 generella tips för att hålla vikten efter en diet.

Träning

Metod

Stora mängder träning för att elda på kaloriförbränningen.

Utmaning efteråt

Poängen med den här metoden är att du ska träna i sådan omfattning att du inte behöver tänka så mycket vad och hur mycket du äter. Men när du börjar tränar mindre är det också lätt hänt att du äter mer än du förbränner.

Lösning

Räkna ut hur mycket ditt kaloribehov minskar när du börjar träna mindre. På iform.se kan du räkna ut hur mycket du förbränner vid en given motionsform. När du vet kaloriantalet går du igenom din kost och tar tills vidare bort eventuella kaloribomber.

Så tränar du dig slank

5:2-dieten

Metod

Två dagar i veckan äter du enbart 500 kcal fördelade på 2 måltider à 250 kcal.

Utmaning efteråt

De två fastedagarna ger inte bara ett kaloriunderskott, utan smittar även av sig på de andra dagarna. Vanligen äter du både sundare och mindre än normalt. När du slutar med fastan försvinner den här positiva inverkan.

Lösning

Fortsätt med en fastedag i veckan för att hålla kvar kropp och psyke i rätt mönster. Alternativt kan du välja två fastedagar varannan eller var tredje vecka. Bägge varianterna påverkar dina matvanor positivt.

Vill du prova 5:2-dieten så kan du se hur man gör här

I FORM-kuren

Metod

Du äter 5 små måltider à 250 kcal om dagen. Därmed uppnår du ett stabilt kaloriunderskott.

Utmaning efteråt

När du börjar äta vanliga mängder mat igen blir det svårt att styra dagens totala matintag. Samtidigt vänjer du gradvis magen vid att du äter mer.

Lösning

Fortsätt med några av de kalorisnåla måltiderna. Fundera över vilka måltider som fortsatt kan ligga på 250 kcal, och vilka du kan öka på lite. Oftast är det klokt att öka på lunch och middag lite och låta de övriga tre måltiderna fortsätta som under kuren. På så vis håller du nere kaloriintaget och bevarar känslan av en lagom portionsstorlek.

Läs här hur du kommer igång med I FORM-kuren


LÄS OCKSÅ: Sensekuren – slank med sunt förnuft

Vill du öka din fettförbränning via kosten så är keto-dieten en metod för dig. Lär dig mer om hur du uppnår ketos här.


LCHF

Metod

Kolhydrater är i stort sett bannlysta i kosten när du äter enligt LCHF. Genom att helt ta bort kolhydraterna har du tagit bort hälften av dagens kalorier i en handvändning.

Utmaning efteråt

Om du direkt börjar proppa i dig kolhydrater ovanpå det du har ätit under LCHF-perioden när du har uppnått din målvikt, spränger du snart kaloribudgeten och börjar gå upp i vikt igen. 

Lösning

Byt ut en del av LCHF-fettet mot kolhydrater. Var noga med att kvitta varje liten brödbit och pastaskruv mot det fett du tar bort från din LCHF-kur. Använd gärna en kaloriräknare, t ex I FORMs kostdagbok, för att kolla hur mycket bröd du kan äta istället för en matsked olja, och hur mycket frukt det finns utrymme för när du byter ut fet yoghurt mot mager skyr.

Vill du veta mer om LCHF-dieten? Här kan du läsa om fördelar och nackdelar med dieten

Viktväktarna

Metod

ProPoints-system styr kaloriintaget. 

Utmaning efteråt

Avslutar du ditt medlemskap i Viktväktarna för att du vill spara pengar och/eller är du bara trött på att bokföra allt du äter, är risken överhängande att portionerna växer och att det smyger sig in lite för mycket gott i den dagliga kosten.

Hur räknar du ut ditt BMI-värde?

Lösning

Väg dig en gång i veckan för att hålla koll på vikten. Lägger du på dig ett par kilon, så ta 14 dagar där du fokuserat jobbar med att få ordning på portionerna (igen), och eliminera eventuella ovanor som har smugit sig in. Använd t ex I FORM-kurens recept på 250 kcal per måltid, som innehåller en balanserad sammansättning näringsämnen och är så pass små att magen lär sig vara nöjd med mindre portioner.

Här får du hjälp med att väga din mat och ha koll på ditt kaloriintag

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar