Håll vikten efter en diet

Oavsett vilken diet du väljer så hjälper vi dig att hålla vikten efteråt.

Kvinna håller vikten efter diet

Omkring 90 procent av dem som lyckas hålla sin nya vikt motionerar i minst 1 timme om dagen.

© iStock

Så gör du efter fem klassiska dieter

Under en diet får du nya vanor, varav en del kan vara svåra att hålla fast vid när du återgår till normal kost. Med rätt strategi undviker du att falla tillbaka i dåliga vanor. Här får du goda råd som hjälper dig att hålla vikten efter fem vanliga viktminskningsmetoder.

Trött på att jojobanta? Här får du 5 generella tips för att hålla vikten efter en diet.

Träning

Metod

Stora mängder träning för att elda på kaloriförbränningen.

Utmaning efteråt

Poängen med den här metoden är att du ska träna i sådan omfattning att du inte behöver tänka så mycket vad och hur mycket du äter. Men när du börjar tränar mindre är det också lätt hänt att du äter mer än du förbränner.

Lösning

Räkna ut hur mycket ditt kaloribehov minskar när du börjar träna mindre. På iform.se kan du räkna ut hur mycket du förbränner vid en given motionsform. När du vet kaloriantalet går du igenom din kost och tar tills vidare bort eventuella kaloribomber.

Så tränar du dig slank

5:2-dieten

Metod

Två dagar i veckan äter du enbart 500 kcal fördelade på 2 måltider à 250 kcal.

Utmaning efteråt

De två fastedagarna ger inte bara ett kaloriunderskott, utan smittar även av sig på de andra dagarna. Vanligen äter du både sundare och mindre än normalt. När du slutar med fastan försvinner den här positiva inverkan.

Lösning

Fortsätt med en fastedag i veckan för att hålla kvar kropp och psyke i rätt mönster. Alternativt kan du välja två fastedagar varannan eller var tredje vecka. Bägge varianterna påverkar dina matvanor positivt.

Vill du prova 5:2-dieten så kan du se hur man gör här
I FORM testar: 5:2-dieten

I FORM-kuren

Metod

Du äter 5 små måltider à 250 kcal om dagen. Därmed uppnår du ett stabilt kaloriunderskott.

Utmaning efteråt

När du börjar äta vanliga mängder mat igen blir det svårt att styra dagens totala matintag. Samtidigt vänjer du gradvis magen vid att du äter mer.

Lösning

Fortsätt med några av de kalorisnåla måltiderna. Fundera över vilka måltider som fortsatt kan ligga på 250 kcal, och vilka du kan öka på lite. Oftast är det klokt att öka på lunch och middag lite och låta de övriga tre måltiderna fortsätta som under kuren. På så vis håller du nere kaloriintaget och bevarar känslan av en lagom portionsstorlek.

Läs här hur du kommer igång med I FORM-kuren

LÄS OCKSÅ:Sensekuren – slank med sunt förnuft

Vill du öka din fettförbränning via kosten så är keto-dieten en metod för dig. Lär dig mer om hur du uppnår ketos här.

LCHF

Metod

Kolhydrater är i stort sett bannlysta i kosten när du äter enligt LCHF. Genom att helt ta bort kolhydraterna har du tagit bort hälften av dagens kalorier i en handvändning.

Utmaning efteråt

Om du direkt börjar proppa i dig kolhydrater ovanpå det du har ätit under LCHF-perioden när du har uppnått din målvikt, spränger du snart kaloribudgeten och börjar gå upp i vikt igen.

Lösning

Byt ut en del av LCHF-fettet mot kolhydrater. Var noga med att kvitta varje liten brödbit och pastaskruv mot det fett du tar bort från din LCHF-kur. Använd gärna en kaloriräknare.

Vill du veta mer om LCHF-dieten? Här kan du läsa om fördelar och nackdelar med dieten

Viktväktarna

Metod

ProPoints-system styr kaloriintaget.

Utmaning efteråt

Avslutar du ditt medlemskap i Viktväktarna för att du vill spara pengar och/eller är du bara trött på att bokföra allt du äter, är risken överhängande att portionerna växer och att det smyger sig in lite för mycket gott i den dagliga kosten.

Hur räknar du ut ditt BMI-värde?

Lösning

Väg dig en gång i veckan för att hålla koll på vikten. Lägger du på dig ett par kilon, så ta 14 dagar där du fokuserat jobbar med att få ordning på portionerna (igen), och eliminera eventuella ovanor som har smugit sig in. Använd t ex I FORM-kurens recept på 250 kcal per måltid, som innehåller en balanserad sammansättning näringsämnen och är så pass små att magen lär sig vara nöjd med mindre portioner.

Läs också: Perodisk fasta en effektiv metod för viktminskning – för vissa av oss

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Dieter
Dieter

5:2-dieten – gå ner i vikt med bara 2 dagars fasta per vecka

Dieter

Läsarna recenserar I FORMs kostplaner: “Mina byxor har blivit ALLDELES för stora”

Dieter

Ditte har lagt om sin kost till keto

Dieter

Hur mycket vet du om keto-dieten?

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1600-1700 kcal

Dieter

Få svar på dina frågor om våra kostplaner

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1800 kcal

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1300-1400 kcal

Dieter

Gå ner i vikt sunt och säkert med en I FORM Kostplan

Dieter

9 myter om fasta – är det sunt eller osunt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen