Är du osäker på vad LCHF egentligen handlar om? Läs här och lär dig mer.

Det är LCHF

LCHF är inte bara en diet. Den är också för dig som vill ändra kostvanor. På grund av sitt höga fettinnehåll kritiseras LCHF dock av ledande forskare. Här kan du läsa om vad LCHF egentligen handlar om.

19 november 2017 av Anja Bruneskjold

Vad är LCHF-dieten?

LCHF (Low Carb High Fat) går ut på att minimera kolhydraterna i kosten och ersätta med mycket mer fett än man normalt ser i olika dieter. LCHF-dieten betonar att smör, grädde och andra källor till mättat fett är bra för kroppen och faktiskt stärker förbränningen.

LCHF-dieten kritiseras dock också av ledande forskare just på grund av sitt fokus på fett.

LCHF-dieten går kortfattat ut på att man minimerar intaget av kolhydrater – och istället äter massor av fett. Stärkelse, socker och spannmålsprodukter är i det närmaste bannlysta, eller i varje fall på ett minimum, och istället är det fokus på att äta massor av sunt fett som ska få förbränningen att skjuta i taket.

Vad får man äta när man går på LCHF?

Först och främst ska du ta bort i princip all stärkelse, socker och spannmålsprodukter ur din kost – sådant som oftast inte mättar så mycket – och istället äta dig mätt på bland annat grönsaker. Här är det bra att ha fokus på lite grövre grönsaker, som ger dig fibrer och vitaminer och håller dig mätt länge. Kött, fisk och ägg ingår också i kosten. Och här gör det inget om du äter fettranden på köttet eller skinnet på kycklingen. Det är nämligen viktigt att du väljer naturligt fett – det gäller även fett i riktigt smör, grädde, olivolja, kokosolja, feta ostar, osv. Du får även äta frukt, men se upp så det inte blir för mycket. Och så är det förstås viktigt att dricka rikligt med vatten.

Funderar du på att gå på low carb-diet? Se fördelar och nackdelar här.

Kan man gå ner i vikt med LCHF-dieten?

Om du gärna vill gå ner i vikt så krävs det att du följer LCHF-dieten slaviskt och därmed begränsar intaget av kolhydrater. Mellan 30 och 100 gram kolhydrater om dagen är vad du maximalt bör äta. Om du följer LCHF-dieten upplever du förmodligen att din vikt blir mer stabil. Det beror på att kolhydraterna endast är en liten del av din kost och därmed minskar risken för blodsockersvängningar, som du oftast får av kolhydratrik kost. När blodsockret är stabilt kan du fokusera på att äta det din kropp verkligen behöver. Med andra ord faller du inte lika lätt i sockerfällan.

I FORMs kostexpert Martin Kreutzer kommenterar

Kolhydratinnehållet är mycket lågt i smalversionen och det gör att det känns svårt för många. Den stora fokuseringen på mättat fett kan ge anledning till oro.

På senare tid har det uppstått tvivel kring huruvida det mättade fettet är så ohälsosamt som vi hittills antagit, men det finns fortfarande inga säkra svar på frågan.

Få inspiration till kalorisnåla recept, gör dina egna eller dela dina favoritrecept med andra användare på I FORM Kostdagbok.

Prova I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar – och få koll på energifördelningen i din kost

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar