Stressfri med yoga: plogen

Övningen ger dig samma härliga känsla i kroppen som efter en rejäl massage. Den är enkel och kostar ingenting.

31 juli 2012 av I FORM

Så gör du


  • Vik en matta några gånger och lägg den på golvet ovanpå din yogamatta. Lägg dig platt på ryggen. Andas in djupt ett par gånger och känn in de ställen på baksidan där din kropp har kontakt med underlaget.
  • Vinkla hakan in mot bröstet och slappna av i skuldrorna. Böj knäna och lyft dem upp mot bröstet. Pressa handflatorna i golvet och svinga benen upp över huvudet. Se till att dina ben är raka och sätt tåspetsarna i golvet bakom dig. Pressa ihop skulderbladen och dra dig ännu längre upp på dem.

  • När du ligger här ska du försöka att dra bröst och nyckelben så långt som möjligt mot hakan. Andas långsamt, även om du känner att ställningen pressar ihop lungorna lite. Lyft eventuellt hakan lite för att skapa extra plats. Stanna i positionen i en halv till en minut.
  • När du ska ut ur positionen lättar du först på händerna och rullar långsamt ryggen ner i underlaget igen. En kota i taget. Ligg kvar på mattan några minuter med stängda ögon.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar