9 yogaövningar för en bättre dag

Yoga är både smart för att väcka kroppen, ge ny energi och varva ner – och är därför bra för att göra din dag extra bra. Här får du 9 väl utvalda övningar för hela dagen.

Susanne Lidang gör yogaövningen "benen upp mot väggen", också kallad viparita karani.

Yogaövningen med benen upp mot väggen är ett bra sätt att avsluta dagen. Gör den ev i sängen. Övningen lugnar nervsystemet.

© wichmann+bendtsen

Väck kroppen

Morgonen är en bra tid på dagen att göra yoga. När du vaknar upp, stel i kroppen efter en hel natt på tvären, känns det skönt med smidiggörande stretchövningar som väcker kroppen. Bara det att få kontakt med sin andning på morgonen ger en positiv effekt på resten av dagen. Du kan lättare andas djupt och lugnt och upplever både mer lugn, energi och ork.

Se de tre morgonövningarna på video här

Få mer energi

Yoga under dagen är något av det bästa du kan göra för dig själv. Med få övningar blir de fastlåsta områdena i en stillasittande kontorskropp lösgjorda, stretchade och stärkta. Det banar vägen för att blod och syre lättare kan hitta fram till de inre organen och ända in i cellerna. Din energinivå och ditt humör får ett märkbart lyft – och detsamma händer med din koncentrationsförmåga. Resten av dagen.

Se de tre middagsövningarna här

LÄS OCKSÅ:Guide till rätt yogautrustning

Bli redo för natten

Yoga är avstressande både fysiskt och mentalt, och med få avslappnande yogaövningar som kvällsrutin har du ett naturligt sömnpiller. När du låter kroppen slappna av helt och andas lugnt ända ner i magen, lugnas ditt nervsystem. Det ger dig mycket bättre förutsättningar att skaka av dig dagen, komma ner helt i varv och få en god natts sömn.

Se de tre kvällsövningarna här

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background