TEST: Hur stark är din mage?

Styrka i mage och core blir bara viktigare med åldern om du vill undvika smärtor och bevara rörligheten. Här kan du testa om din mage är stark nog i förhållande till din ålder.

Kvinna gör situps

SIT UPS i den klassiska magövningen drar du upp kroppen, och den kan därför säga mycket om styrkan i din mage.

© iStock

Magmusklerna används mer än många tror under loppet av en dag. De används exempelvis varje gång vi böjer, reser på oss och vrider oss. Kolla här hur stark din mage är, och var du ligger styrkemässigt i förhållande till din ålder.

Styrketest situps

SIT UPS hur många kan du göra?

© wichmann+bendtsen

Så här testar du styrkan i din mage

  1. Uppvärmning behövs inte.
  2. Du behöver en klocka eller mobil för tidtagning.
  3. Ligg på ryggen med fötterna höftbrett isär. Böj benen 90 grader.
  4. Håll ned ländryggen och stöd händerna på låren.
  5. Spänn magen och lyft överkroppen så att händerna glider upp på låren tills handflatorna rör vid dina knän.
  6. Sänk överkroppen tills skulderbladen rör lätt vid golvet. Det är en repetition.
  7. Fortsätt tills det har gått en minut. Du får gärna ta pauser, dock utan att stoppa tiden.

OBS! Försök att inte fuska. Trots att du försöker göra så många situps som möjligt ska du göra dem med kontroll så att du inte blir öm i ländryggen.

GUIDE: Så här gör du en klassisk situp

Hur många situps kan du göra?

Se i schemat här nedanför vad din prestation motsvarar. Leta först upp din åldersgrupp och kolla sedan vad ditt resultat motsvarar. Är du t ex 45 år och kan göra 25 situps är din styrkenivå bra.

Vill du ha hjälp att få en stark mage? Då har vi ett program till dig HÄR.

Artikeln publicerades i I FORM nr 8/2018