Kvinna med platt mage som sitter
Magträning

– gör de 8 övningarna tre gånger i veckan och stärk både din mage, rygg och hållning.

© wichman+bendtsen

Träna dig till en stark mage på 8 veckor

Du ska växla mellan två effektiva program som tränar både din mage och rygg och stärker din hållning.

6 mars 2016 av Marianne Korsgaard

Så ska du träna 

  • Du får här två magprogram som du ska skifta mellan. Varje program består av fyra funktionella övningar som ska utföras explosivt, så du även ökar pulsen och din förbränning. 
  • Vila en dag efter varje träningsdag och träna de två programmen växelvis.
  • Kom ihåg att värma upp (t ex 20 klassiska sit-ups).
  • Spänn magen under alla övningarna.

Få programmen här

Stark mage-program 1

Stark mage-program 2

Det här får du ut av programmen

De 8 övningarna tränar först och främst din mage, men programmen är sammansatta så att du även uppnår andra fördelar.

  • Bättre kroppshållning.
  • Stark rygg och överkropp, vilket minskar risken för ryggproblem.
  • Förbättrad stabilitet och balans.
  • Bättre uthållighet via de många repetitionerna av övningarna.
  • Lägre skaderisk.
  • Högre förbränning.

Tränar du tre gånger i veckan kommer du att uppnå märkbara resultat efter 4–8 veckor beroende på intensiteten. Är du normalviktig kommer du troligen även kunna se skillnaderna. Har du mycket fett på magen kommer du inte att se din sixpack, men tydligt märka att du har fått starkare magmuskler.

Vi har tränignsprogram för löpning, styrketräning, yoga och crossfit – och mycket mer. Hitta ditt nya träningsprogram här och nå målet med din träning.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

Vilken är din favoritfrukt?

I FORM tipsar