Bananer ger energi

Behöver du energi till träningen så är banan ett bra val. Banan innehåller en stärkelse som omvandlas till socker vilket snabbt når blodet och ger energi. Bananer är kort sagt geniala då de samtidigt belastar din mage mycket lite.

Bananer ger dig energi

© iStock

Så får du ut maximalt av banan

Ät bananen 15–20 minuter före träning. Tugga varje bit noga och skölj ner med vatten. Det främjar upptagningen och minskar risken för att rester av bananen ligger i magen och stör när du tränar.

Andra kolhydratkällor

En skiva ljust bröd, en energibar eller ett glas äppelmust är bra alternativ till banan.

LÄS OCKSÅ: Nyttiga recept med banan

Vilken träning är det bra för?

Är energin låg innan du ska styrketräna eller springa en långrunda är bananen ett bra val.

Precis innan högintensiv träning, till exempel intervallträning, upplever en del att magen blir orolig. Gäller det även dig är det bättre att välja något annat än banan.

Bästa tajmingen

Före träning.

VIDEO: Så gör du nyttiga och goda bananpannkakor på 5 minuter

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background