Rödbetor ger syre till musklerna

Rödbetor innehåller nitrat som omvandlas till nitrit i kroppen. Detta ämne påverkar våra blodådrors yttersta förgreningar så att det strömmar mer syre till musklerna. Resultatet blir att du kan tillgodogöra dig syret bättre vilket ökar prestationsförmågan.

20 mars 2015 av Martin Kreutzer

Så får du ut maximalt av rödbetor

För bästa effekt ska du få i dig omkring en halvliter rödbetsjuice som intas 1–3 timmar före din träning. Alternativt kan du köpa speciella shots, där ämnena har koncentrerats, så 70 ml täcker hela behovet.

Viktigt i sammanhanget är att du inte borstar tänderna inom en timme efter rödbetsintaget. Är munhålan rensad på bakterier kan kroppen inte ombilda rödbetornas nitrat till den aktiva nitriten.

Andra nitratkällor

Spenat och andra mörkgröna bladgrönsaker innehåller också en del. Men mängden varierar och det kan var svårt att komma upp i den mängd som krävs för att få effekt.

Vilken träning är det bra för?

Särskilt träningsformer där du ligger på gränsen av din syreupptagningsförmåga. Exempelvis under hårda intervaller eller när du springer 5- och 10 km-rundor.

Bästa tajmingen

1–3 timmar före träning.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar