Rödbetor ger syre till musklerna

Rödbetor innehåller nitrat som omvandlas till nitrit i kroppen. Detta ämne påverkar våra blodådrors yttersta förgreningar så att det strömmar mer syre till musklerna. Resultatet blir att du kan tillgodogöra dig syret bättre vilket ökar prestationsförmågan.

Så får du ut maximalt av rödbetor

För bästa effekt ska du få i dig omkring en halvliter rödbetsjuice som intas 1–3 timmar före din träning. Alternativt kan du köpa speciella shots, där ämnena har koncentrerats, så 70 ml täcker hela behovet.

Viktigt i sammanhanget är att du inte borstar tänderna inom en timme efter rödbetsintaget. Är munhålan rensad på bakterier kan kroppen inte ombilda rödbetornas nitrat till den aktiva nitriten.

Andra nitratkällor

Spenat och andra mörkgröna bladgrönsaker innehåller också en del. Men mängden varierar och det kan var svårt att komma upp i den mängd som krävs för att få effekt.

Vilken träning är det bra för?

Särskilt träningsformer där du ligger på gränsen av din syreupptagningsförmåga. Exempelvis under hårda intervaller eller när du springer 5- och 10 km-rundor.

Bästa tajmingen

1–3 timmar före träning.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background