Makrill lindrar ömma ben

Makrill innehåller omega-3-fettsyror som kan dämpa ömhet i kroppen efter träning. Om du ökar ditt intag av fiskoljorna hjälper du immunförsvaret vilket kan resultera i både mindre muskelömhet och förhindra en överbelastningsskada.

Så får du ut maximalt av makrill

I upp till tre dygn efter en halvtimmes hård träning kan man spåra en ökad grad av inflammation, visar undersökningar. Därför är det viktigt att du efter hård träning äter bra med omega-3-fettsyror: 50–75 gram fet fisk om dagen efter träningspasset är en bra tumregel.

Andra källor till omega-3

All fet fisk, till exempel sill, öring, lax, hälleflundra och ål, innehåller gott om omega-3. Fiskpålägg och fisk på burk räknas också in.

Vilken träning är det bra för?

Träningsformer som är hårda mot leder och senor kan skapa extra mycket inflammation. Det gäller till exempel tung styrketräning och löpträning, medan cykling och simning är mer skonsamt.

Bästa tajmingen

Efter träning.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background