Röd paprika stärker lederna

Röd paprika innehåller mycket C-vitamin som är viktigt för dig som tränar mycket. C-vitamin spelar en viktig roll för de så kallade kollagena fiberna som gör dina leder och senor starka.

Paprika gör att hudens åldringsprocess går lite långsammare.

Så får du ut maximalt av röd paprika

Se till att dina måltider bågnar av röd paprika i minst ett dygn efter träning. Låt C-vitaminerna följa med dina järnkällor, så får du ut mesta möjliga av bägge.

Andra C-vitaminkällor

Svarta vinbär, blåbär, kål och kiwi är också förträffliga källor till C-vitamin. Mindre än 100 gram per dag räcker för att vi ska få i oss den rekommenderade mängden.

Tränar du hårt behöver du dock 3–5 gånger så mycket C-vitamin per dag.

Vilken träning är det bra för?

Tränar du med tunga vikter, springer i en timme, eller svettas ymnigt under ett stenhårt gruppträningspass på gymmet, behöver din kropp C-vitaminer från bland annat röd paprika när du är klar.

Bästa tajmingen

Efter träning-

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background