Så får du ut mest av blåbär

Det finns många hälsofördelar med att äta blåbär. Här kan du läsa mer om de små hälsobomberna och hur många du egentligen ska äta samt få inspiration via goda recept.

... är inte längre ett måste i din sunda kost, eftersom bärens antioxidanter inte tas upp av kroppen. Du får mer hälsa för pengarna med säsongens frukt och grönt

Få maxeffekt av blåbären

  • Ät så här mycket
    Cirka 20 gram frystorkade blåbär eller 1½ dl färska vilda blåbär per dag.

  • Så här får du tag i dem
    Vilda blåbär finns från juli till september vid norska granar, på Jyllands hedar, mellan Smålands träd och i de finska skogarna. Några butiker har frysta nordiska blåbär (Vaccinium myrtillus) i sina frys­diskar året runt.

LÄS OCKSA: Vad är blåbär bra för?

  • Använd dem så här
    Du får mest nytta av blåbären när du äter dem precis som de är, direkt ur korgen - eller smaskar i dig dem hela med mjölk, lägger dem i gröt och yoghurt, smoothie och sallad. Ju mer du värmer upp blåbären, desto färre antocyaniner och vitaminer kommer de att ha kvar. När du inte orkar proppa i dig mer färska bär kan du frysa in resten och äta i vinter. När du fryser in bären stoppar du nerbrytningen av vitaminer och antioxidanter, och de frysta blåbären är därför i stort sett lika nyttiga som de färska.

  • Andra källor till antocyaninerVinbär, aubergine, hallon, röd­kål, plommon, björnbär, blå druvor och jordgubbar. De olika frukterna och bären innehåller olika former av antocyaniner, fenoler och fibrer och därför är det bra att äta dem allihopa varierat. För att få maximal effekt ska du vara noga med att få i dig antocyaniner varje dag. Studier visar att man har ett mycket högt innehåll av antocyaniner i blodet ungefär en timme efter att man druckit blåbärsaft, men att det är borta igen efter cirka 10 timmar.

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Superfood
Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Superfood

Bli fullkorns-expert

Superfood

Jordärtskocka – potatisens knöliga konkurrent

Superfood

Mango – är det nyttigt att äta den exotiska frukten?

Superfood

Använd linser istället för kött – fakta, tips och recept

Superfood

Därför är spetskål den perfekta nybörjarkålen

Superfood

Chili: Din starkaste vän i köket

Superfood

Älskar du tonfisk?

Superfood

Är tomater på burk också nyttiga?

Superfood

Vi älskar blåbär

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen