Sanningen om kaffe

Har kaffe en positiv effekt på hälsan? Kan det öka förbränningen? Och hur mycket kaffe bör du egentligen dricka om dagen? Vi ger dig svar på allt som är värt att veta om den aromatiska drycken här.

Varm kopp kaffe

AHHH, EN HÄRLIG KOPP VARMT KAFFE – Lär dig mer om hur koffein påverkar din kropp och hur du utnyttjar alla de positiva effekterna.

© iStock

Hur mycket koffein är det i en kopp kaffe?

När forskningen intresserar sig så mycket för kaffe, handlar det om kaffets mest aktiva ämne koffein. Det är ett naturligt ämne som tillhör en kemisk grupp, kallade växtalkaloider. Koffein verkar både uppiggande och stimulerande.

Att det primärt är kaffe som förknippas med dessa effekter beror på att kaffeplantan har en hög koncentration. Kaffebönor innehåller 1-1,5% koffein, så en kopp starkt kaffe kan innehålla 100-200 mg koffein.

Hur mycket koffein innehåller olika typer av drycker?

Koffeininnehållet är beräknat utifrån en kopp som rymmer 250 ml.

En kopp kaffe är inte bara en kopp kaffe. Det finns många olika sätt att servera en kopp kaffe på, och därför krävs det en längre förklaring på hur mycket koffein det är i en kopp kaffe. Innehållet av koffein varierar nämligen beroende på vilket kaffe du föredrar.

Koffein i kaffe

  • Snabbkaffe och stämpelkaffe: 125 mg
  • Caffe latte: 150 mg
  • Filterkaffe: 164 mg
  • Espresso: 725 mg
  • Koffeinfritt kaffe: 5 mg

Koffein i te

  • Grönt och vitt te: 29 mg
  • Svart te: 46 mg

Koffein i cola

  • Cola: 23 mg
  • Andra läskedrycker: 2,5 mg

Koffein i Red Bull

  • Red Bull och andra energidrycker: 80 mg

Koffein i chokladmjölk

  • Chokladmjölk: 9 mg

Koffein i choklad

  • 100 g mörk choklad: 30 mg – väljer du mjölkchoklad så halveras mängden koffein.

Finns det mest koffein i kaffe eller energidrycker?

Innehållet av koffein i energidrycker är mycket mindre än vad de allra flesta tror, för en vanlig kopp kaffe är ofta en större koffeinbomb. Orsaken till att energidrycker har fått dåligt rykte är både okunskap och det faktum att målgruppen är barn och ungdomar, som inte är vana vid att få i sig koffein i större mängder och därmed kan reagera relativt kraftigt. Detta förstärks av att särskilt barn, med sin låga kroppsvikt, får högre koncentrationer än en genomsnittlig vuxen. Det betyder dock inte att energidrycker kan rekommenderas. Precis som annan läsk är de ofta fulla av socker, färgämnen och andra kemiska ämnen.

Kaffe vs energidryck

KOFFEIN I KAFFE – Det är ungefär lika mycket koffein i en energidryck som i en caffé latte eller en klassisk kopp kaffe.

© I FORM

Hur mycket kaffe bör man dricka om dagen?

Det är främst koffeinet som bär skulden för de mindre goda egenskaperna hos kaffe. Därför rekommenderar de europeiska hälsomyndigheterna att du bör hålla konsumtionen under 300 mg koffein per dag om du vill vara på den säkra sidan.

De 300 mg motsvarar tre koppar kaffe, sju koppar te eller två liter coca cola.

När det gäller graviditet har Livsmedelverket uppdaterat råden om koffein för gravida. Tidigare råd baserades på att koffeinintag över 300 mg/dag kan öka risken för missfall. Senare forskning visar att fostrets vikt dessutom kan påverkas redan vid intag över 200 mg/dag.

Är kaffe nyttigt?

Det finns flera positiva hälsoaspekter med kaffe. Kaffe innehåller nämligen viktiga antioxidanter och vitaminer. I en vanlig kopp hittar du både vitamin B1, B2 och B5 samt magnesium, som har en gynnsam effekt på kroppen.

Det gäller dock, som vid intag av de flesta livsmedel, att kaffe bör konsumeras med måtta. Dricker du för mycket kan det leda till oro, hjärtklappning, högt blodtryck och sömnsvårigheter.

Har kaffe en positiv effekt mot sjukdomar?

Forskarna har flera gånger betonat kaffets höga innehåll av antioxidanter som en del av de positiva egenskaperna som kan skydda mot utvecklingen av flera kroniska sjukdomar

Kan kaffe minska risken för cancer?

En rad studier visar att just kaffe minskar risken för att cancer ska utvecklas i tjocktarmen och i ändtarmen.

Forskning visar också att kaffe hämmar utvecklingen av levercancer och kaffedrickare antas dessutom löpa mindre risk för äggstockscancer samt för cancer i mun och svalg. Forskarna anser att kvinnor som har en ärftlig risk för att få bröstcancer väsentligt kan minska risken genom att dricka kaffe i måttliga mängder.

I gengäld visar andra studier att kaffe ger en något förhöjd risk att drabbas av cancer i urinblåsan. Men studierna är osäkra, eftersom det är svårt att utesluta att rökning påverkar undersökningarnas resultat.

Kan kaffe sänka risken för Alzheimers?

Undersökningar visar att koffein i doser på 3-5 mg per kg kroppsvikt kan sänka risken för Alzheimers.

Tillsammans med en nedsatt risk för diabetes typ 2 är detta en av de mest väldokumenterade effekterna av koffein. Väger du 70 kilo, motsvarar det 2-3 koppar kaffe.

Är det enklare att hålla fokus när man dricker kaffe?

Känner du dig piggare efter en kopp kaffe kan det bero på att koffeinet stärker din koncentrationsförmåga.

Undersökningar indikerar dock att det inte handlar om att koffeinet lyfter din koncentrationsförmåga till nya höjder, men däremot att den för upp koncentrationen till den nivå som den skulle ligga på om du var pigg och utvilad. Tillsammans med att större koffeinintag kan ha en negativ inverkan på nattsömnen och främja tröttheten under dagarna, tecknar det en bild av en negativ spiral.

Hur många kalorier är det i olika typer av kaffe?

Älskar du cappuccino? Se här hur många kalorier som gömmer sig i den och i andra populära typer av kaffe.

Kaffe-type Kalorier per kopp
Americano 0 kalorier
Caffe latte 55,4 kalorier
Cafe latte med skummad mjölk 29,9 kalorier
Cappuccino 54,3 kalorier
Filterkaffe 0 kalorier
Chai latte 120 kalorier
Cortado 34,5 kalorier
Espresso 0 kalorier
Islatte 51,9 kalorier
Källa: Espressohouse

Kan kaffe öka förbränningen?

Kaffe kan också vara ett redskap som gör det lättare att hålla den slanka linjen om man ser till innehåller av koffein.

Det har forskats en del i koffeinets påverkan av kroppens förbränning. Undersökningar visar att ämnet ökar förbränningen timmarna efter man intagit det. Grundläggande gäller att ju mer koffein du får i dig, desto större effekt. Men det sagt är det viktigt att slå fast att koffeinrika drycker inte är någon smart genväg för att gå ner i vikt. Effekten är nämligen liten, och häller du mjölk eller socker i ditt kaffe/te nollställer du kaloriräkningen.

Samtidigt visar tidigare försök att kaffedrickare och andra personer som är vana att få i sig stora mängder koffein får mindre och mindre förbränningseffekt än de som normalt dricker små mängder.

LÄS OCKSÅ: Allt du bör veta om koffein

Är kaffe bra innan träning och sport?

Dricker du koffein en timme innan en uthållighetsprestation kan du öka din prestationsförmåga med upp emot 5 procent, visar undersökningar. Det krävs förhållandevis små mängder. I de flesta studier har man gett doser på 3-5 mg per kilo kroppsvikt och uppnått en mätbar förbättring. Det motsvarar cirka 2 koppar bryggkaffe för en kvinna på 70 kg. Förr fanns koffein med på dopinglistan, men så är det inte längre.

Så här främjar kaffe din prestation:

Ökar din fettförbränning

– så att du sparar på musklernas begränsade kolhydratdepåer. Du kan därför hålla farten under längre tid.

Minskar smärta

Minskar upplevelsen av smärta och utmattning medan du pressar dig själv.

Främjar musklerna

Främjar musklernas förmåga att dra ihop sig och skjuter upp den punkt vid vilken de ger upp på grund av trötthet.

Kan man bli kaffeberoende?

Det är inte vetenskapligt bevisat att man kan bli beroende av koffein. Å andra sidan kan det vara svårt att komma igenom dagen om du fångas i den negativa spiralen där dagens koffeinintag korrigerar tröttheten som är orsakad av en dålig nattsömn. Dessutom upplever många människor abstinensbesvär om de slutar med koffein. Ofta i form av huvudvärk och trötthet.

Varför kan jag inte sova när jag har druckit kaffe?

En kopp kaffe eller annat koffeinhaltigt innan du ska sova skapar problem för många.

Orsaken är att koffein blockerar de så kallade adenosinreceptorerna i hjärnan. Det är här signalämnet adenosin normalt sätter sig för att främja känslan av trötthet och motivera dig att krypa till kojs.

Om du får i dig stora mängder koffein, t ex i form av en kopp kaffe, tar sig koffeinet från mag- och tarmsystemet ut i blodet och här i från vidare till hjärnan. Koffeinet bromsar adenosinets sömnfrämjande effekt.

Det kan vara bra i t ex situationer där du känner dig trött, men måste vara vaken, men har också den nackdelen att du efter att du fått i dig stora mängder koffein får svårt att somna.

Kvinna som inte kan sova

KAFFE INNAN SÄNGGÅENDE Ett, två, tre ... dricker du kaffe på kvällen kan det förstöra din nattsömn.

Varför påverkar människor olika av en kopp kaffe?

Medan hälften av oss inte kan sova om vi har druckit kaffe för sent på dagen, sover andra väldigt gott på både två och tre koppar espresso.

Orsaken finns i våra gener, för vissa är mer disponerade att reagera på koffeins sömnhämmande egenskaper än andra. Undersökningar tyder dessutom på att både ålder och kön är faktorer som spelar in.

Äldre kvinnor är den grupp som oftast har koffeinrelaterade sömnproblem.

Koffein påverkar oss olika

Flera faktorer påverkar hur mycket du påverkas av en kopp kaffe eller annan koffeinkälla:

  • Koffeinmängden: Det är t ex 4-6 gånger så mycket koffein i en kopp kaffe som i sämma mängd coca cola. Det är också stor skillnad på om du är lätt eller tung. Av samma anledning relateras koffeinrekommendationerna vanligtvis till kroppsvikten.

  • Koffeinkänslighet: Dina gener, kroppsstorlek och tillvänjning till koffein är vissa av de centrala brickorna.

  • Nedbrytningstiden: För vissa halveras kroppens koffeinkoncentration på under två timmar, medan det för andra tar tio timmar. P-piller, alkohol och rökning kan spela in här.

Var kommer kaffe ifrån?

Ditt morgonkaffe har reste en lång väg innan det hamnade i din kopp. Merparten av allt kaffe kommer från Latinamerika, Afrika, Asien och Stillahavsområdet. Det växer på kaffeträd som bär kaffefrukter i vilka det finns kaffebönor som skördas och rostas.

Det finns olika metoder vid kaffeberedningen, beroende på varifrån kaffet kommer, men oftast tvättas frukterna och de gröna kaffebönorna tas om hand. De tvättas också innan de rostas och blir de bruna kaffebönor du känner igen. Själva rostningen tar fram olika smaknoter och påverkar alltså hur kaffet i din kopp smakar.

Kaffebönor

VISSTE DU ATT... det finns mer än 60 olika sorters kaffe i världen.

© iStock

Vad är det för skillnad på olika typer av kaffe?

  • Vad är en espresso?
    En espresso är en liten mängd (2-4 cl) starkt koncentrerat kaffe. Espresso serveras oftast i en liten kopp och dricks i ett par klunkar.

  • Vad är en cappuccino?
    En cappuccino består av en tredjedel espressokaffe, en tredjedel varm mjölk och en tredjedel mjölkskum. Många förväxlar cappucino med caffè latte, och vad är egentligen skillnaden? Jo,, det hela kommer an på mjölken.

  • Vad är en caffè latte?
    En caffè latte består av en tredjedel espressokaffe liksom cappuccinon, men därefter består den av två tredjedelar varm mjölk och bara en liten mängd mjölkskum på toppen.

  • Vad är en americano?
    En americano består av en tredjedel espressokaffe och två tredjedelar varmt vatten. Den kallas "americano", eftersom amerikanska soldater under andra världskrogen spädde ut det europeiska kaffet med vatten då de tyckte att det var för starkt – därav namnet "americano".

  • Vad är en mocha?
    En mocha består av en enkel espresso med varm mjölk og en lite choklad – antingen i form av sirup eller klassisk varm choklad.

  • Vad är en flat white?
    En flat white består av en enkel espresso och varm mjölk – utan skum.

  • Vad är en Café au Lait
    En café au lait, som direkt översatt betyder "kaffe med mjölk", består av en kopp med hälften kaffe, hälften varm mjölk.

  • Vad är en cortado?
    En cortado består av en dubbel espresso med varm mjölk – utan skum.

Är kaffe vätskedrivande?

Alla som dricker kaffe och te vet att de nästan har motsatt effekt på vätskebalansen i kroppen.

Men en undersökning från University of Birmingham visar att sanningen är mer nyanserad än så. Om du dricker kaffe dagligen vänjer kroppen sig vid den vätskedrivande effekten så att kaffe i stället blir ett tillskott i vätskeräkenskaperna. Te har en liten vätskedrivande effekt, men inte så mycket att det har en direkt effekt på vätskebehållningen. Den vätska som du får ska naturligtvis ut igen. Och här är det inte bara vatten som sköljs ut, utan också mineraler som exempelvis zink, kalk och magnesium.

Kan kaffe bli för gammalt?

Kaffe kan blir för gammalt men det är svårt att veta när, för kaffe möglar inte som många andra matvaror. Kaffet tappar däremot smak, arom och kvalitet om det står för länge.

Hållbarheten på ditt kaffe blir bättre om den förvaras i originalförpackningen eller i en lufttät behållare. Dessutom upprätthåller kaffet sin kvalitet bättre om du ser till att förvara det mörkt, torrt och svalt.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background