Kaffe i en kopp
En kopp kaffe

Läs vad koffeinet gör med din kropp – och hur du får glädje av alla dess goda effekter.

© iStock

Sanningen om kaffe

Har kaffe en positiv effekt på hälsan? Kan det öka förbränningen? Och hur mycket kaffe bör du egentligen dricka om dagen? Vi ger dig svar på allt som är värt att veta om den aromatiska drycken här.

19 juni 2016 av I FORM-redaktionen

För många av oss är kaffe en fast del av vår vardag. Och de flesta har nog också en känsla av vad det är man upplever när man dricker kaffe.

Kanske är du övertygad om att kaffe gör så att du inte kan sova, men är det sant? Och kan det verkligen stämma att kaffe kan skärpa din koncentration och sänka risken för Alzheimers? Få svar på allt du behöver veta om kaffe här.

Kaffe – frågor och svar

 

Hur mycket koffein är det i en kopp kaffe?

När forskningen intresserar sig så mycket för kaffe, handlar det om kaffets mest aktiva ämne koffein. Det är ett naturligt ämne som tillhör en kemisk grupp, kallade växtalkaloider. Koffein verkar både uppiggande och stimulerande.

Att det primärt är kaffe som förknippas med dessa effekter beror på att kaffeplantan har en hög koncentration. Kaffebönor innehåller 1-1,5% koffein, så en kopp starkt kaffe kan innehålla 100-200 mg koffein. 

 

Hur mycket koffein är det i andra drycker i förhållande till kaffe?

De flesta tänker på kaffe, coca cola och energidrycker när man nämner ordet koffein. Men du hittar faktiskt ämnet i fler drycker – även i te!

Mängden varierar en del, både mellan genrerna och inom kategorierna. Utöver de nedanstående dryckerna hittar du också koffein i mörk och ljus choklad.

 

Hur mycket kaffe bör man dricka om dagen?

Det är främst koffeinet som bär skulden för de mindre goda egenskaperna hos kaffe. Därför rekommenderar de europeiska hälsomyndigheterna att du bör hålla konsumtionen under 300 mg koffein per dag om du vill vara på den säkra sidan. 

De 300 mg motsvarar tre koppar kaffe, sju koppar te eller två liter coca cola.

När det gäller graviditet har Livsmedelverket uppdaterat råden om koffein för gravida. Tidigare råd baserades på att koffeinintag över 300 mg/dag kan öka risken för missfall. Senare forskning visar att fostrets vikt dessutom kan påverkas redan vid intag över 200 mg/dag. 

 

Har kaffe en positiv effekt mot sjukdomar?

Forskarna har flera gånger betonat kaffets höga innehåll av antioxidanter som en del av de positiva egenskaperna som kan skydda mot utvecklingen av flera kroniska sjukdomar

 

Kan kaffe minska risken för cancer?

En rad studier visar att just kaffe minskar risken för att cancer ska utvecklas i tjocktarmen och i ändtarmen. 

Forskning visar också att kaffe hämmar utvecklingen av levercancer och kaffedrickare antas dessutom löpa mindre risk för äggstockscancer samt för cancer i mun och svalg. Forskarna anser att kvinnor som har en ärftlig risk för att få bröstcancer väsentligt kan minska risken genom att dricka kaffe i måttliga mängder. 

I gengäld visar andra studier att kaffe ger en något förhöjd risk att drabbas av cancer i urinblåsan. Men studierna är osäkra, eftersom det är svårt att utesluta att rökning påverkar undersökningarnas resultat.

 

Kan kaffe sänka risken för Alzheimers?

Undersökningar visar att koffein i doser på 3-5 mg per kg kroppsvikt kan sänka risken för Alzheimers.

Tillsammans med en nedsatt risk för diabetes typ 2 är detta en av de mest väldokumenterade effekterna av koffein. Väger du 70 kilo, motsvarar det 2-3 koppar kaffe. 

 

Kan kaffe öka förbränningen?

Kaffe kan också vara ett redskap som gör det lättare att hålla den slanka linjen om man ser till innehåller av koffein. 

Det har forskats en del i koffeinets påverkan av kroppens förbränning. Undersökningar visar att ämnet ökar förbränningen timmarna efter man intagit det. Grundläggande gäller att ju mer koffein du får i dig, desto större effekt. Men det sagt är det viktigt att slå fast att koffeinrika drycker inte är någon smart genväg för att gå ner i vikt. Effekten är nämligen liten, och häller du mjölk eller socker i ditt kaffe/te nollställer du kaloriräkningen.

Samtidigt visar tidigare försök att kaffedrickare och andra personer som är vana att få i sig stora mängder koffein får mindre och mindre förbränningseffekt än de som normalt dricker små mängder.

LÄS OCKSÅ: Allt du bör veta om koffein 

 

Varför kan jag inte sova när jag har druckit kaffe?

En kopp kaffe eller annat koffeinhaltigt innan du ska sova skapar problem för många. 

Orsaken är att koffein blockerar de så kallade adenosinreceptorerna i hjärnan. Det är här signalämnet adenosin normalt sätter sig för att främja känslan av trötthet och motivera dig att krypa till kojs.

Om du får i dig stora mängder koffein, t ex i form av en kopp kaffe, tar sig koffeinet från mag- och tarmsystemet ut i blodet och här i från vidare till hjärnan. Koffeinet bromsar adenosinets sömnfrämjande effekt.

Det kan vara bra i t ex situationer där du känner dig trött, men måste vara vaken, men har också den nackdelen att du efter att du fått i dig stora mängder koffein får svårt att somna.

Kvinna som inte kan sova
Kaffe innan sänggående

Ett, två, tre ... dricker du kaffe på kvällen kan det förstöra din nattsömn.

 

Varför påverkar människor olika av en kopp kaffe?

Medan hälften av oss inte kan sova om vi har druckit kaffe för sent på dagen, sover andra väldigt gott på både två och tre koppar espresso. 

Orsaken finns i våra gener, för vissa är mer disponerade att reagera på koffeins sömnhämmande egenskaper än andra. Undersökningar tyder dessutom på att både ålder och kön är faktorer som spelar in.

Äldre kvinnor är den grupp som oftast har koffeinrelaterade sömnproblem.

Koffein påverkar oss olika

Flera faktorer påverkar hur mycket du påverkas av en kopp kaffe eller annan koffeinkälla:

  • Koffeinmängden: Det är t ex 4-6 gånger så mycket koffein i en kopp kaffe som i sämma mängd coca cola. Det är också stor skillnad på om du är lätt eller tung. Av samma anledning relateras koffeinrekommendationerna vanligtvis till kroppsvikten.
  • Koffeinkänslighet: Dina gener, kroppsstorlek och tillvänjning till koffein är vissa av de centrala brickorna.
  • Nedbrytningstiden: För vissa halveras kroppens koffeinkoncentration på under två timmar, medan det för andra tar tio timmar. P-piller, alkohol och rökning kan spela in här.
 

Är det enklare att hålla fokus när man dricker kaffe?

Känner du dig piggare efter en kopp kaffe kan det bero på att koffeinet stärker din koncentrationsförmåga.

Undersökningar indikerar dock att det inte handlar om att koffeinet lyfter din koncentrationsförmåga till nya höjder, men däremot att den för upp koncentrationen till den nivå som den skulle ligga på om du var pigg och utvilad. Tillsammans med att större koffeinintag kan ha en negativ inverkan på nattsömnen och främja tröttheten under dagarna, tecknar det en bild av en negativ spiral.

 

Är kaffe vätskedrivande?

Alla som dricker kaffe och te vet att de nästan har motsatt effekt på vätskebalansen i kroppen. 

Men en undersökning från University of Birmingham visar att sanningen är mer nyanserad än så. Om du dricker kaffe dagligen vänjer kroppen sig vid den vätskedrivande effekten så att kaffe i stället blir ett tillskott i vätskeräkenskaperna. Te har en liten vätskedrivande effekt, men inte så mycket att det har en direkt effekt på vätskebehållningen. Den vätska som du får ska naturligtvis ut igen. Och här är det inte bara vatten som sköljs ut, utan också mineraler som exempelvis zink, kalk och magnesium.

 

Kan kaffe bli för gammalt?

Kaffe kan blir för gammalt men det är svårt att veta när, för kaffe möglar inte som många andra matvaror. Kaffet tappar däremot smak, arom och kvalitet om det står för länge.

Hållbarheten på ditt kaffe blir bättre om den förvaras i originalförpackningen eller i en lufttät behållare. Dessutom upprätthåller kaffet sin kvalitet bättre om du ser till att förvara det mörkt, torrt och svalt.

 

Hur många kalorier är det i olika typer av kaffe?

Älskar du cappuccino? Se här hur många kalorier som gömmer sig i den och i andra populära typer av kaffe.

Kalorier i olika typer av kaffe per kopp:

  • Americano – 0 kcal
  • Caffe latte – 55,4 kcal
  • Cafe latte, med skummad mjölk – 29,9 kcal
  • Cappuccino – 54,3 kcal
  • Filterkaffe – 0 kcal
  • Chai latte – 120 kcal
  • Cortado – 34,5 kcal
  • Espresso – 0 kcal
  • Islatte – 51,9 kcal

Källa: Espressohouse 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar