Se här vilka matvaror som är bra för din tarm – och vilka du bör undvika
© wichmann+bendtsen

Se här vilka matvaror som är bra för din tarm – och vilka du bör undvika

Vad är bra att äta om du vill skämma bort dina tarmar och samtidigt gå ner i vikt – och vad är dåligt? Se vår HOT eller NOT-lista med 10 geniala matvaror som de sunda tarmbakterierna älskar, och 7 som är skadliga både för vikten och maghälsan.

1 september 2017 av Irene Brøndum

HOT: 10 saker du gärna får äta (mycket) mer av

1. Grönsaker. Ett absolut måste för dina tarmar. Fläta in grönsaker i alla dagens måltider. Ät dem råa och stoppa dem i soppor, smoothies, omeletter eller gryträtter. Variera så du får i dig massor av olika sorter, och välj mycket gärna ekologiska. Kom ihåg att dricka mycket vätska till.

Dina tarmar älskar grönsaker. Med en spiralizer får du enkelt i dig massor av grönsaker! Just nu får du en spiralizer + 3 nummer av I FORM för ENDAST 99 kr + 49,50 i porto (totalt 148,50 kr)!

2. Bär. Du kan lägga dem i gröt, yoghurt, smoothies och sallader – färska eller frysta. Komplettera gärna med ett par färska frukter per dag.

3. Fisk och skaldjur. Gärna flera dagar i veckan. Variera så du både får fet och mager fisk. Variera också mycket gärna tillagningsmetoden, så du inte steker och grillar varje gång. Ångkokning är ett supersunt sätt att laga fisk på.

4. Fågel. Köp den gärna färsk istället för processad och använd resterna som pålägg.

5. Nötter, mandlar, frön och kärnor. Ät gärna många olika sorter. Använd dem som topping  på frukosten och i dina sallader.

6. Surmjölksprodukter och ost. Använd dem i hemlagade dressingar och bagverk, som frukost eller nyttig dessert. Välj naturella produkter, d v s utan tillsatt socker och sötningsmedel. Välj gärna produkter med levande probiotiska bakterier, t ex A-fil eller Verum. 

Kefir har fått en comeback. Men vad är kefir egentligen bra för? Få svaret här

7. Ris, havre, hirs, bovete, quinoa och potatis. Prioritera stärkelsekällor utan gluten. Servera t ex en god gröt, ät ett par potatisar till dagens huvudmåltid, eller lägg kallt ris i en sallad.

8. Baljväxter och linser. Lägg dem i både gryträtter och sallader. Tänk på att baljväxter ska blötläggas först, då de annars kan vara giftiga eller ge magont.

9. Mörk choklad. Håll dig till en liten bit om dagen. Ät t ex chokladen finhackad på en portion yoghurt. Välj mörk choklad, som har ett högt innehåll av kakao.

10. Vatten, te och kaffe. De flesta av oss behöver omkring 2 liter vatten dagligen. Tröttnar du på att dricka vanligt kranvatten så testa att tillsätta lite citron, örtkryddor eller frysta bär.


LÄS OCKSÅ: Sensekuren – slank med sunt förnuft

NOT: 7 saker du med fördel kan begränsa

1. Färdigrätter och snabbmat. Ska det gå snabbt så kom ihåg att en portion havregrynsgröt, en omelett eller en bit glutenfritt bröd med fiskpålägg och ett par grönsaksstavar också är en slags snabbmat.

2. Socker. Minska på – eller undvik helt – mat med socker, d v s godis, kex, kakor, marmelad, saft, osv. 

3. Kött från fyrbenta djur som nötkött, lamm och gris. Ät istället fågel, mejeriprodukter, ägg, bönor, linser, fisk och glutenfri gröt.

4. Processade pålägg. Ersätt köttpålägg med avokado, ost, tomat, ägg, banan, eller rester av fågel eller fisk från middagen.

5. Enkla kolhydrater. Om du vill undvika enkla kolhydrater i t ex bröd, pizza, panering, kex, kakor, müsli, knäckebröd och godis helt ett tag eller bara begränsa ditt intag är upp till dig. Prova dig fram och se hur kroppen reagerar.  

6. Färdigköpt dressing, färdig sås, majonnäs, osv. Gör istället din egen guacamole, tomatsalsa eller hemlagad dressing på yoghurt och kryddor och sätt extra smak med färska örtkryddor, citronsaft, ingefära och chili.

7. Sötningsmedel. Vänj dig vid att allt inte måste smaka sött. 

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar