De 4 klassiska utmaningarna på tarmkuren – så klarar du dem

När du följer I FORMs tarmkur får du effekt från dag ett. Men det kanske inte känns så. Se här vilka klassiska utmaningar du (kanske) ställs inför – och hur du klarar av dem.

Kvinna äter kaka framför kylskåp.

SÖTSUG – är en av de utmaningar du kanske ställs inför på I FORMs tarmkur. Men bara lugn: Du klarar det!

Utmaning 1: Sötsug

Om du är van att få i dig godis, kakor och läsk mer eller mindre dagligen är det helt naturligt att din kropp söker efter en sockerkick. När sötsuget håller på att övermanna dig så kom ihåg att det är DU som har valt att äta tarmvänligt och ta paus från sockret. Fokusera på allt det goda som den nya kosten gör för din kropp.

Försök att känna efter vad du egentligen är sugen på – kanske behöver du tillfredsställa dig eller avleda med något annat: Drick en kopp kaffe eller te. Gör något med händerna – tvätta kläder, töm diskmaskinen eller gå en promenad.

Om du är van vid att äta godis eller kakor vid vissa tidpunkter eller i bestämda situationer, t ex när du tittar på tv på kvällen, prova då att göra något annat på kvällen så du inte automatiskt blir sugen på godis. Du kan t ex läsa, spela spel eller städa i garderoben.

Tillåt dig själv att njuta av de söta inslagen i tarmkurens kostplan (som mörk choklad, frukt och bär).

Påminn dig själv om att suget blir mindre och mindre i takt med att din nya kost stabiliserar ditt blodsocker. Tarmkosten ger kroppen allt den behöver: Den kommer snabbt att nöja sig och inte längre längta efter socker.

Fler tips för att hantera sötsuget

LÄS OCKSÅ:Sensekuren – slank med sunt förnuft

Utmaning 2: Hunger

Tarmkuren ger kroppen alla näringsämnen som den behöver. Men då den också är designad för att du ska gå ner i vikt kan du bli lite småhungrig längs vägen.

Kom ihåg att det är okej att magen knorrar lite längs vägen. Det är inte farligt att vara hungrig mellan måltiderna. Håll ut!

Håll dig till kostplanen så du inte hoppar över måltider eller skippar det sunda fettet eller proteinerna. Om du följer planen kommer ditt blodsocker snabbt i balans och dina mättnadshormoner skickar signaler till hjärnan om att du klarar dig utan mer mat.

Utmaning 3: Uppblåst och luft i magen

Är du inte van att äta kål och andra grönsaker i de mängder som tarmkuren uppmanar dig till, kommer du kanske att uppleva mer gas i magen än normalt.

Din kropp behöver vänja sig vid den nya kosten och sedan blir det snart bättre. Trappa ev upp mängden grönsaker för varje dag. På sikt kommer du förmodligen bli mindre uppblåst än du var tidigare. Om du känner dig uppblåst kan du testa något av de här smarta knepen:

  • Skär kål och andra "gasproducerande" grönsaker (t ex lök och bönor) fint – och tugga dem noga. Då blir de lättare för kroppen att smälta.
  • Blanda de mest "gasproducerande" grönsakerna med de som inte är det, t ex tomat och spenat.
  • Ångkoka ev kål och liknande en aning istället för att äta dem råa. Det gör dem enklare att smälta samtidigt som alla nyttiga ämnen bevaras.

Fler tips mot uppblåst mage och irriterad tjocktarm

Utmaning 4: Restaurang och middagsbjudningar

Hjäälp! Du är igång med tarmkuren, men är medbjuden på restaurang. Så vad gör du? Säg ja tack och njut av sällskapet. Det finns mycket du själv kan göra för att restaurangbesök inte ska förstöra din viktminskning.

  • Låt kuvertbrödet stå.
  • Beställ en extra sallad.
  • Be om dressing och sås i en skål vid sidan av, så du själv kan justera mängden.
  • Välj en rätt med kyckling, räkor eller fisk.
  • Undvik pommes frites och friterad mat.
  • Drick vatten till maten istället för läsk eller alkohol.

Hela I FORMs tarmkur

De mest lästa artiklarna just nu
Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Kostråd

Vad är ingefära bra för?

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Mer om Dieter
Dieter

5:2-dieten – gå ner i vikt med bara 2 dagars fasta per vecka

Dieter

Läsarna recenserar I FORMs kostplaner: “Mina byxor har blivit ALLDELES för stora”

Dieter

Ditte har lagt om sin kost till keto

Dieter

Hur mycket vet du om keto-dieten?

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1600-1700 kcal

Dieter

Få svar på dina frågor om våra kostplaner

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1800 kcal

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1300-1400 kcal

Dieter

Gå ner i vikt sunt och säkert med en I FORM Kostplan

Dieter

9 myter om fasta – är det sunt eller osunt?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen