Guide till rätt yogautrustning

Här kan du läsa yogainstruktörens förslag på yogautrustning som fungerar.

5 april 2009 av I FORM

Yogamatta

En yogamatta är ett av de viktigaste redskapen i yogaundervisningen. Mattan har två funktioner: Den ska isolera mot kyla från underlaget och se till att du inte halkar när du tränar. Ju mer du svettas, desto mer halksäker ska mattan vara. Om du utövar hatha yoga svettas du inte lika mycket som i den mer dynamiska yogaformen ashtanga.

När du är på jakt efter en matta, så se efter om mattan ligger bra på underlaget. Den ska helst ligga tätt mot golvet och inte knöla sig, för det kan vara obekvämt under övningarna. Lukta också på mattan. Vissa mattor har tendens att utsöndra en skarp och articifiell doft, som kan vara otroligt irriterande under andningsövningar.

Det är mycket individuellt hur tjock mattan ska vara. Personer som har problem med ryggen eller får ont när de sitter på golvet, kan med fördel välja en mjukare modell.

Test av yogamattor – så väljer du rätt yogamatta

Ullmatta

Den här sortens matta kan du använda när du mediterar och gör avspänningsövningar. Den har en isolerande botten samt en ullyta som skyddar mot kyla och hjälper till att hålla kroppen varm.

Halksäkra strumpor

Bra kontakt med underlaget har stor betydelse för utbytet av yogatimmen. Samtidigt ska instruktören kunna se hur din fotställning är, så att hon eventuellt kan rätta till den. Därför ska yoga utövas utan skor på. Men utan skor är det ganska många som fryser om tårna, vilket gör att ett par halksäkra strumpor är ett ypperligt val. På så sätt håller du värmen samtidigt som instruktören kan se vad du gör. Ett plus är att du också står stadigt. Det är viktigt att strumporna har tår eftersom du ska kunna peka med tårna åt alla håll.

Filt

Filten används när du i slutet av yogatimmen ska göra meditationsövningar. Det är en fördel om filten inte är för tjock och varm. Materialmässigt kan alla sorters filt användas så länge de håller dig varm och inte kliar för det kan störa din avslappning.

Kloss

Klossarna används för att minska avståndet ner till golvet, om du till exempel i en övning ska stå upp och nudda marken, men inte når. Det finns både lättviktsklossar och klossar tillverkade av bambu. Bambuklossarna har den fördelen att de är mycket estetiska så att man får lust att ha dem framme. Det kan kanske motivera dig att träna när de nu står där och lockar dig.

Bälten

Ett bälte används som en förlängd arm. Du kan till exempel vira det om foten, hålla det sträckt i varje hand på var sin sida om benet och på det sättet stretcha. Ett bra bälte ska vara stadigt och inte töja sig. Undvik nylonrep som glider mellan händerna. Ett bra alternativ till yogabutikernas bälten är ett badrocksskärp. Bältet ska vara 2½ meter för att vara tillräckligt långt för ytterställningarna.

Tröja

Tröjan som du ska använda för att hålla värmen under exempelvis meditation ska vara mjuk och skön att ha på sig. Har du lätt för att frysa är det en fördel om tröjan har en huva. På så sätt håller du både nacke och huvud varma.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar