Kvinna som yogar
Vinster med att yoga

Du blir smidigare – det är en av anledningarna till att yoga. Men finns det andra bra anledningar till att regelbundet träna yoga? Få svaret här.

© Jakob Helbig

8 bra anledningar att träna yoga

Det sägs att yoga funkar som magi på kropp och sinne. Men vad är det egentligen du får ut av yoga? Få svaret här där vi ger dig 8 bra anledningar att yoga.

8 oktober 2020 av Marie Lyng Wium

I yoga arbetar man med att skapa harmoni mellan kropp och sinne. I yogafilosofin sägs det att de olika ställningarna och andningsövningarna skapar föreningen mellan det. Det kan låta väldigt diffust. Därför ger vi dig 8 bra skäl att träna yoga.

1. Du blir smidig och stark

Om du tränar yoga regelbundet kommer du snabbt märka att din kropp blir smidig. De krävande ställningarna och stretchövningarna – och ditt fokus på andningen – stärker nämligen din smidighet.

Utöver att förbättra din smidighet så gynnar de krävande positionerna i de allra flesta former av yoga dina musklers styrka. Och ju mer dynamisk yogaform du väljer, desto mer svettas du och förbättrar därmed också din kondition. Yoga stärker dessutom också dina leder, senor och benstruktur.  

LÄS OCKSÅ: Vilken yogaform ska jag välja?

2. Du får en bättre hållning

I yoga aktiverar du ofta coremuskulaturen, och den bra styrkan du får i mage och rygg rätar upp dig.

Övningar och stretchövningar löser dessutom upp spänningar i rygg och nacke, så att axlarna som sitter uppe vid öronen till vardags sjunker ner och tillbaka på plats.

LÄS OCKSÅ: Guide till rätt yogautrustning

3. Du stärker din balans

Du stärker din balans när du tränar yoga. En bra balans ger ökad stabilitet och en bättre hållning, och samtidigt sänker det risken för skador och överbelastningar. Därför är det en bra idé att låta balansövningar vara en del av din yogaträning.  

4. Du reducerar stress och ångest

I yoga blir du mer uppmärksam på din andning och på att andas djupt, lugnt och ända ner i magen.

Det har en dämpande effekt på stress, ångest och depression, bl a eftersom det aktiverar det parasympatiska nervsystemet som ser till att lugna kroppen när den är stressad. Yoga sänker dessutom kroppens innehåll av stresshormoner bla kortisol.

5. Du får ett sundare hjärta och blodtryck

Yoga kan ha en effekt på förhöjt blodtryck det visar en undersökning från 2018, som tittade på flera studier. Trots att det bara sänker ett förhöjt blodtryck lite grann kan det ha en stor betydelse för hälsan.

Du uppnår en positiv effekt på ditt blodtryck, om du tränar en halvtimmes måttligt motion varje dag. Yoga eller en promenad är ett riktigt bra sätt att starta om du inte är så van vid att motionera.

6. Du sover bättre

Du kommer att ha lättare att somna på kvällen om du yogar regelbundet – det beror primärt på den meditativa aspekten.

Det är inte alla former av yoga som är bra att göra innan du går och lägger dig. T ex får flow yoga eller hot yoga ditt hjärta att slå snabbare och gör dig svettig, medan du i hatha eller yin yoga får en lugnare yogatimme med pauser mellan ställningarna.

Om du är en av dem som har svårt att få tankarna att komma till ro när du ska sova kan du här hitta specifika yoga-övningar, som kan hjälpa dig på vägen.

7. Du får bättre matsmältning

Vissa typer av yoga kan hjälpa dig att få en bättre matsmältning. På samma sätt som spända axlar kan må bra av att få en massage kan matsmältningssystemet gynnas av att masseras, så att tarmarna släpper på innehållet.

Generellt spelar både rörelse och sättet vi andas på en stor roll för ett hälsosamt och fungerande matsmältningssystem. Du rör din ryggrad när du t ex går eller springer, och den understöds av aktiva rygg- och magmuskler. Att båda mage, rygg och ryggrad är i rörelse har stor inverkan på tarmarna. 

Yoga kan ge samma effekt, och när du också har fokus på att andas djupt, hjälper det till extra.

8. Du tar med dig energin från yogan i din vardag

Kanske är din primära anledning att träna yoga att du vill träna dina muskler, bli mer smidig eller få bukt med spänningar. Men över tid kommer du kanske att uppleva att det du känner och använder när du tränar yoga kommer att bli en del av din vardag.

Många som regelbundet tränar yoga upplever att de blir gladare, enklare kan släppa ororstankar och komma ner i varv – och att de generellt tar bättre hand om sig själva.

LÄS OCKSÅ: Yogablock – så här använder du det

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar