FODMAP - så funkar dieten

FODMAP är en diet som hjälper dig att utesluta de tyngsta kolhydratkällorna. FODMAP har snabbt blivit populär tack vare att den sägs kunna hålla både mage och vikt i balans. FODMAP rekommenderas ofta till personer som är diagnostiserade med IBS.

FODMAP är en förkortning för Fermentable, Oligo- ,Di-, Mono-saccharides and Polysols som är ett samlingsnan på kolhydrater som kroppen har svårt att processa. Kolhydraterna som den som följer FODMAP vill undvika är gasbildande när de når tjocktarmen och kan orsaka magbesvär som diarré och förstoppning.

FODMAP dieten rankar livsmedel utifrån högt och lågt FODMAP för att på så sätt visa vilka livsmedel som du ska välja bort och vilka du lugnt kan äta av och vilka som du ska vara återhållsam med. FODMAP dieten togs ursprungligen fram vid Monash universitetet i Melbourne, Australien. Personer med IBS, Irritated Bowel Syndrome, sägs i hög utsträckning kunna bli hjälpta av att följa FODMAP dieten.

FODMAP - det säger dieten om några vanliga livsmedel.

Prenumerant! Klicka på "ladda ned" för att få en mer omfattande lista över vilka livsmedel som FODMAP rekommenderar eller inte.

FODMAP-Ja

  • Ris
  • Potatis
  • Bovete
  • Dinkel
  • Quinoa
  • Laktosfri mjölk och yoghurt

FODMAP-Nej

  • Grapefrukt
  • Korn
  • Vattenmelon
  • Spenat
  • Purjolök

FODMAP-Nja

  • Honung
  • Kronärtskocka
  • Juice
  • Russin
  • Äpplen

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background